INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Ventura Projects stopt na 11 succesjaren met shows in Milaan

In februari hield Margriet Vollenberg nog een persconferentie voor 150 journalisten in Milaan om de plannen van Ventura Projects voor de aankomende editie van de Milan Design Week 2020 te presenteren. Amper drie maanden later is duidelijk dat niet alleen de grootste designbeurs ter wereld niet doorgaat; ook het succesvolle Nederlandse platform Ventura Projects stopt er na 11 jaar mee. “De toekomst van grootschalige evenementen als Milan Design Week is te onzeker. Hoe ziet zo’n evenement eruit als iedereen 1,5 meter afstand moet houden? En wat als bezoekers van andere continenten eerst in quarantaine moeten? Keren dit soort evenementen überhaupt wel terug? Het heeft geen zin om op de oude manier door te gaan met presentaties als er zoveel onzeker is.”

Volgens Vollenberg verandert de situatie nog steeds met de week. “Om mee te kunnen draaien moeten wij als bedrijf grote investeringen doen. Maar deze beslissingen die voor 100 procent impact hebben op de toekomst van het bedrijf en de acht vaste werknemers moeten worden gemaakt op basis van hooguit 50 procent van de daarvoor benodigde informatie. Dat is geen gezonde bedrijfsvoering.” Door nu te stoppen met Ventura Projects wil Vollenberg een signaal afgeven van de ernst van de situatie. “Wij zijn niet het enige bedrijf dat gedwongen is om het roer om te gooien. De grote klap komt dit najaar, als er grote ontslagrondes zullen volgen.”

Ventura Projects is een van de activiteit van Organisation In Design, het overkoepelende bedrijf van Vollenberg. “Of ook dit bedrijf blijft bestaan is ook onzeker. Maar wij gaan tot het uiterste om een bijdrage te kunnen leveren aan de toekomst van een innovatieve en relevante designwereld.” Want de huidige crisis schept ook kansen. “Hoe we reizen, hoe we werken, hoe ontspannen, alles gaat ingrijpend veranderen in de toekomst. Design kan daar een doorslaggevende rol in spelen.”

Ventura Projects begon elf jaar geleden als laagdrempelig evenement in de industriële wijk Lambrate als tegenhanger van de Zona Tortona, dat volgens veel deelnemende ontwerpers te druk en te commercieel was geworden. “Met Ventura Lambrate hebben we altijd een scherpe focus gehad op jong talent. Daarmee was het echt een onmisbare toevoeging op het programma van Milaan, waarin de aandacht veelal uitgaat naar gevestigde namen en merken.” Door de sympathieke doe-het-zelf-uitstraling van de grote hallen waar startende ontwerpers en merken zichzelf profileren groeide het evenement uit tot een publiekslieveling. Al snel verkozen gerenommeerde opleidingen als de RCA uit London en natuurlijk de Design Academy Eindhoven Lambrate als uitvalsbasis. Totdat het evenement dreigde te bezwijken onder zijn eigen succes. Het aantal exposanten werd te groot, met een te sterk wisselende kwaliteit van de exposanten tot gevolg. “Maar ik ben er nog steeds enorm trots op dat wij een internationale springplank zijn geweest voor een hele generatie van jonge ontwerpers.”

Vollenberg besloot in te zetten op kwaliteit. Onder de leegstaande bogen van het centraal station in Milaan werd in 2017 een tiental spraakmakende presentaties georganiseerd, waaronder May I Have Your Attention, Please van Maarten Baas in samenwerking met meubelproducent Lensvelt. De intrigerende presentatie,  bestaande uit tientallen ouderwetse luidsprekers met onverstaanbare fluisterstemmen,  werd door de organisatie van de Milan Design Week uitgeroepen tot de beste presentatie dat jaar. Ventura Centrale was na één jaar al meteen de nieuwe must-see locatie van Milaan. Daarnaast werd onveranderd een podium geboden aan jonge talent met Ventura Future met meer dan tachtig deelnemers.

De laatste jaren was Ventura Projects uitgegroeid tot een mondiale speler met deelname aan de New York Design Week in het voorjaar en de Dubai Design Week in het najaar. Dit jaar zou Vollenberg – een daarmee feitelijk ook Ventura Projects – de gastcurator worden van de Helsinki Design Week. Wat Vollenberg met het stoppen wil voorkomen is het zichzelf zouden herhalen als een slap aftreksel van iets dat ooit relevant en vernieuwend was. “Dan kunnen we beter stoppen en de tijd nemen om met nieuwe antwoorden te komen.”

Wat dat zal worden, dat kan Vollenberg nu niet zeggen. “De agenda is leeg. Nu pas kunnen wij gaan nadenken wat een volgende stap wordt.” Maar het worden geen grootse kunstzinnige presentaties. “Er zal een nieuwe wereld ontstaan, met nieuwe uitdagingen en problemen. Design zal zich de komende jaren moeten focussen op oplossingen voor de grote vragen van deze tijd. Wat is dan de waarde van het uitlichten van individuele merken of ontwerpers?”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *