INTERVIEW  Dirk van der Kooij: “Ik word gewoon geil van dikke klodders plastic”

INTERVIEW Dirk van der Kooij: “Ik word gewoon geil van dikke klodders plastic”

De ‘Stop Stool’ is de nieuwste creatie van ontwerper Dirk van der Kooij. Net als zijn overige producten is ook dit eigenzinnige ontwerp met een zelfontwikkelde productietechniek vervaardigd van afvalplastic. “Je ziet in een oogopslag hoe mijn meubels zijn gemaakt.”

Marjan van Aubel lanceert lamp met zonnepanelen ‘Sunne’ op Kickstarter

Marjan van Aubel lanceert lamp met zonnepanelen ‘Sunne’ op Kickstarter

De lamp ‘Sunne’ van de Amsterdamse ontwerper Marjan van Aubel brandt op zonne-energie. “Ik stel me een toekomst voor waarin alle objecten autonoom zijn en zichzelf van stroom kunnen voorzien door middel van zonne-energie ontwerp.”

Vierdaagse editie van designbeurs OBJECT Rotterdam start op 1 juli

Vierdaagse editie van designbeurs OBJECT Rotterdam start op 1 juli

De 9de editie van designbeurs Object Rotterdam is van 1 tot en met 4 juli, evenals de voorgaande jaren in het monumentale HAKA-gebouw.

INTERVIEW Floris Schoonderbeek: “Fieldtrips door de natuur geven onverwachte inspiratie”

INTERVIEW Floris Schoonderbeek: “Fieldtrips door de natuur geven onverwachte inspiratie”

Met een zelfgebouwd design-lab reed de Floris Schoonderbeek door Nederland. Op locatie werkte hij samen met experts uit verschillende disciplines. Recalculating Route noemt Schoonderbeek dit onconventionele ontwerpproces. “Door te werken in situaties die je niet kent, wordt je gedwongen om je open te stellen voor de ideeën van een ander.”

Theo Ploeg – Tech Talk #2 “Luisteren is het nieuwe kijken”

Theo Ploeg – Tech Talk #2 “Luisteren is het nieuwe kijken”

Elke laatste vrijdag van de maand laat Theo Ploeg zijn licht schijnen over de laatste ontwikkelingen in tech – en vooral wat het met ons doet. Vandaag: Waarom audio het nieuwe hip is

Grafisch ontwerpers doen met ruim 160 alternatieve verkiezingsposters een dringende stemoproep

Grafisch ontwerpers doen met ruim 160 alternatieve verkiezingsposters een dringende stemoproep

Algemene Beschouwingen is oproep aan Nederlandse ontwerpers voor een alternatieve verkiezingsposter te ontwerpen. Op de verkiezingsdag 17 maart wordt er ook één winnende poster gekozen.

Floris Schoonderbeek ontwikkelt nieuwe productlijn op roadtrips met expert meet-ups

Floris Schoonderbeek ontwikkelt nieuwe productlijn op roadtrips met expert meet-ups

Zijn nieuwe collectie Floris Schoonderbeek heeft zijn nieuwste collectie ontwikkelt op roadtrips met zijn zelfgebouwde ontwerp-lab, de ‘fieldstation’. Tijdens dit veldonderzoek werkt hij samen met uiteenlopende experts.

Forbo lanceert serie filmportretten van ontwerpers en architecten

Forbo lanceert serie filmportretten van ontwerpers en architecten

De producent van linoleumvloeren lanceert sfeervolle portretten van onder meer Christien Meindertsma en architect Remi Versteeg.

Digitale editie van FASHIONCLASH biedt virtuele modeshows en online-talks

Digitale editie van FASHIONCLASH biedt virtuele modeshows en online-talks

Het driedaagse modefestival bestaat uit modeshows, performances, exposities, cross-overs met theater en dans, fashion talks en expertmeetings. Dit jaar zijn alle events uitsluitend online te bezoeken.

VIDEO-INTERVIEW Carole Baijings: “Kleur is mijn liefde, de natuur mijn inspiratiebron”

VIDEO-INTERVIEW Carole Baijings: “Kleur is mijn liefde, de natuur mijn inspiratiebron”

‘A Pop of Colour’ heet de nieuwe Fatboy-collectie van ontwerper Carole Baijings. In een exclusief interview met DesignDigger vertelt zij over de toepassing van kleur en geometrie.

BNO-onderzoek wijst uit: “Ontwerpers somber over 2020 maar hoopvol over 2021”

BNO-onderzoek wijst uit: “Ontwerpers somber over 2020 maar hoopvol over 2021”

De helft van de ontwerpers vreest voor 2020 een afname van de omzet. Voor 2021 wordt een licht herstel verwacht. Opvallend: ontwerpbureaus zijn daarbij positiever dan de ZZP-ers.

Multifunctionele RE:Circles van Muller Van Severen verleidt met mat-zachte kleuren

Multifunctionele RE:Circles van Muller Van Severen verleidt met mat-zachte kleuren

Het Belgische designlabel Valerie Objects lanceert RE: Circles, een collectie multifunctionele ronde keukenbladen in een uitgebalanceerd kleurpalet. Het is ontworpen door het echtpaar Fien Muller en Hannes van Severen

Corona-files #6: Troostrijk food-concept van Chloé Rutzerveld

“Bij voedsel wordt in de eerste plaats aan bouw- en brandstoffen voor ons lichaam gedacht. Maar eten is ook een onmisbare manier om te socializen. Juist deze functie staat in de huidige lockdown-samenleving onder druk”, zegt food designer Chloé Rutzerveld. “Door het corona-virus kunnen we niet meer gezellig uiteten of met de opa en oma en de rest van de  familie aan tafel.” Daarbij kan voedsel ook troost bieden. “Door lekker te eten vergeet je even je zorgen.” Kortom, de waarde van voedsel wordt uitgerekend in deze lockdown-tijden niet volledig onderkent.

Daarom ontwikkelde Rutzerveld het voedselconcept We lusten je rauw, Covid-19!, een serie van drie conceptuele gerechtjes. “Inspiratie kreeg ik van anatomische votieven die mensen al vanaf de 4e eeuw voor Christus aan de goden offeren. Dit zijn aardewerk beeldjes  van menselijk lichaamsdelen: handen, benen, ogen, longen, maar ook borsten en genitaliën. Door dergelijke objecten in tempels en heiligdommen te plaatsen, hoopte men dat de goden de ziekte en het betreffende lichaamsdeel zou genezen.” De gerechtjes van Chloé Rutzerveld hebben eenzelfde emotionele lading voor de omgang met Covid-19. “Het zou toch fijn zijn als deze onzichtbare vijand een fysieke vorm krijgt, zodat we het als hedendaagse votieven letterlijk kunnen verslinden. Of in de pan te hakken. Er zijn in het Nederlands tal van zulke uitdrukkingen.”

Corona ice cream – Chloé Rutzerveld

Het meest plastisch is een ijsje gemaakt van puur fruit. “Vandaar de titel We lusten je rauw, Covid-19!.” Een smoothie is in een mal van in de vorm van een viruscel gegoten; de uitstaande paarse vruchtendeeltjes zijn er later aan geplakt. Ook is polenta, een Italiaans gerecht van maïsmeel in een long-vormige mal gegoten. De longblaasjes ten slotte zijn verbeeld door bevroren tomatensoep dat langzaam ontdooit. “Het virus leidt vaak tot een longontsteking, doordat het op hol geslagen immuunsysteem ook gezonde cellen aanvalt waardoor longblaasjes vollopen met vocht in plaats van lucht en de longen uiteindelijk niet meer genoeg zuurstof kunnen opnemen.”

Alveoli tomato soup – Chloé Rutzerveld

De meeste voedselprojecten van Chloé Rutzerveld gaan veelal over het zichtbaar maken van de invloed van technologie op ons eten. “Dit project is wat luchtiger. Het gaat letterlijk over de buitenkant van ons voedsel.” Maar de achterliggende gedachte is niet minder ernstig. “Door de lockdown neemt de waardering voor voedsel toe. Mensen hebben meer tijd om in de keuken te staan. Inkopen doen op de boerderij is een welkom uitje. De grote uitdaging is om dat gevoel vast te houden. Hopelijk helpen projecten als deze daarbij.”

Chloe Rutzerveld
FOTO Maikel Samuels

Inmiddels werkt Chloé Rutzerveld aan een nieuw project dat de kloof tussen hyper-efficiënt smart food en de sensorische en emotionele beleving van voedsel verkent. “Er komst steeds meer voedsel op de markt dat dankzij nieuwe technologie extreem voedzaam is, denk bijvoorbeeld aan microbieel geproduceerd eiwitpoeder. Daar is op zich niet op tegen. Het is zelfs een heel duurzame manier om alle benodigde voedingsstoffen te produceren in de toekomst. Maar het mag niet ten koste gaan van de beleving van voedsel. Voedsel is ook in alle opzichten  een basisbehoefte. Ik wil mensen daarover aan het denken zetten.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *