INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Corona-files #6: Troostrijk food-concept van Chloé Rutzerveld

“Bij voedsel wordt in de eerste plaats aan bouw- en brandstoffen voor ons lichaam gedacht. Maar eten is ook een onmisbare manier om te socializen. Juist deze functie staat in de huidige lockdown-samenleving onder druk”, zegt food designer Chloé Rutzerveld. “Door het corona-virus kunnen we niet meer gezellig uiteten of met de opa en oma en de rest van de  familie aan tafel.” Daarbij kan voedsel ook troost bieden. “Door lekker te eten vergeet je even je zorgen.” Kortom, de waarde van voedsel wordt uitgerekend in deze lockdown-tijden niet volledig onderkent.

Daarom ontwikkelde Rutzerveld het voedselconcept We lusten je rauw, Covid-19!, een serie van drie conceptuele gerechtjes. “Inspiratie kreeg ik van anatomische votieven die mensen al vanaf de 4e eeuw voor Christus aan de goden offeren. Dit zijn aardewerk beeldjes  van menselijk lichaamsdelen: handen, benen, ogen, longen, maar ook borsten en genitaliën. Door dergelijke objecten in tempels en heiligdommen te plaatsen, hoopte men dat de goden de ziekte en het betreffende lichaamsdeel zou genezen.” De gerechtjes van Chloé Rutzerveld hebben eenzelfde emotionele lading voor de omgang met Covid-19. “Het zou toch fijn zijn als deze onzichtbare vijand een fysieke vorm krijgt, zodat we het als hedendaagse votieven letterlijk kunnen verslinden. Of in de pan te hakken. Er zijn in het Nederlands tal van zulke uitdrukkingen.”

Corona ice cream – Chloé Rutzerveld

Het meest plastisch is een ijsje gemaakt van puur fruit. “Vandaar de titel We lusten je rauw, Covid-19!.” Een smoothie is in een mal van in de vorm van een viruscel gegoten; de uitstaande paarse vruchtendeeltjes zijn er later aan geplakt. Ook is polenta, een Italiaans gerecht van maïsmeel in een long-vormige mal gegoten. De longblaasjes ten slotte zijn verbeeld door bevroren tomatensoep dat langzaam ontdooit. “Het virus leidt vaak tot een longontsteking, doordat het op hol geslagen immuunsysteem ook gezonde cellen aanvalt waardoor longblaasjes vollopen met vocht in plaats van lucht en de longen uiteindelijk niet meer genoeg zuurstof kunnen opnemen.”

Alveoli tomato soup – Chloé Rutzerveld

De meeste voedselprojecten van Chloé Rutzerveld gaan veelal over het zichtbaar maken van de invloed van technologie op ons eten. “Dit project is wat luchtiger. Het gaat letterlijk over de buitenkant van ons voedsel.” Maar de achterliggende gedachte is niet minder ernstig. “Door de lockdown neemt de waardering voor voedsel toe. Mensen hebben meer tijd om in de keuken te staan. Inkopen doen op de boerderij is een welkom uitje. De grote uitdaging is om dat gevoel vast te houden. Hopelijk helpen projecten als deze daarbij.”

Chloe Rutzerveld
FOTO Maikel Samuels

Inmiddels werkt Chloé Rutzerveld aan een nieuw project dat de kloof tussen hyper-efficiënt smart food en de sensorische en emotionele beleving van voedsel verkent. “Er komst steeds meer voedsel op de markt dat dankzij nieuwe technologie extreem voedzaam is, denk bijvoorbeeld aan microbieel geproduceerd eiwitpoeder. Daar is op zich niet op tegen. Het is zelfs een heel duurzame manier om alle benodigde voedingsstoffen te produceren in de toekomst. Maar het mag niet ten koste gaan van de beleving van voedsel. Voedsel is ook in alle opzichten  een basisbehoefte. Ik wil mensen daarover aan het denken zetten.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *