Vierdaagse editie van designbeurs OBJECT Rotterdam start op 1 juli

Vierdaagse editie van designbeurs OBJECT Rotterdam start op 1 juli

De 9de editie van designbeurs Object Rotterdam is van 1 tot en met 4 juli, evenals de voorgaande jaren in het monumentale HAKA-gebouw.

INTERVIEW Floris Schoonderbeek: “Fieldtrips door de natuur geven onverwachte inspiratie”

INTERVIEW Floris Schoonderbeek: “Fieldtrips door de natuur geven onverwachte inspiratie”

Met een zelfgebouwd design-lab reed de Floris Schoonderbeek door Nederland. Op locatie werkte hij samen met experts uit verschillende disciplines. Recalculating Route noemt Schoonderbeek dit onconventionele ontwerpproces. “Door te werken in situaties die je niet kent, wordt je gedwongen om je open te stellen voor de ideeën van een ander.”

Theo Ploeg – Tech Talk #2 “Luisteren is het nieuwe kijken”

Theo Ploeg – Tech Talk #2 “Luisteren is het nieuwe kijken”

Elke laatste vrijdag van de maand laat Theo Ploeg zijn licht schijnen over de laatste ontwikkelingen in tech – en vooral wat het met ons doet. Vandaag: Waarom audio het nieuwe hip is

Grafisch ontwerpers doen met ruim 160 alternatieve verkiezingsposters een dringende stemoproep

Grafisch ontwerpers doen met ruim 160 alternatieve verkiezingsposters een dringende stemoproep

Algemene Beschouwingen is oproep aan Nederlandse ontwerpers voor een alternatieve verkiezingsposter te ontwerpen. Op de verkiezingsdag 17 maart wordt er ook één winnende poster gekozen.

Floris Schoonderbeek ontwikkelt nieuwe productlijn op roadtrips met expert meet-ups

Floris Schoonderbeek ontwikkelt nieuwe productlijn op roadtrips met expert meet-ups

Zijn nieuwe collectie Floris Schoonderbeek heeft zijn nieuwste collectie ontwikkelt op roadtrips met zijn zelfgebouwde ontwerp-lab, de ‘fieldstation’. Tijdens dit veldonderzoek werkt hij samen met uiteenlopende experts.

Forbo lanceert serie filmportretten van ontwerpers en architecten

Forbo lanceert serie filmportretten van ontwerpers en architecten

De producent van linoleumvloeren lanceert sfeervolle portretten van onder meer Christien Meindertsma en architect Remi Versteeg.

Digitale editie van FASHIONCLASH biedt virtuele modeshows en online-talks

Digitale editie van FASHIONCLASH biedt virtuele modeshows en online-talks

Het driedaagse modefestival bestaat uit modeshows, performances, exposities, cross-overs met theater en dans, fashion talks en expertmeetings. Dit jaar zijn alle events uitsluitend online te bezoeken.

VIDEO-INTERVIEW Carole Baijings: “Kleur is mijn liefde, de natuur mijn inspiratiebron”

VIDEO-INTERVIEW Carole Baijings: “Kleur is mijn liefde, de natuur mijn inspiratiebron”

‘A Pop of Colour’ heet de nieuwe Fatboy-collectie van ontwerper Carole Baijings. In een exclusief interview met DesignDigger vertelt zij over de toepassing van kleur en geometrie.

BNO-onderzoek wijst uit: “Ontwerpers somber over 2020 maar hoopvol over 2021”

BNO-onderzoek wijst uit: “Ontwerpers somber over 2020 maar hoopvol over 2021”

De helft van de ontwerpers vreest voor 2020 een afname van de omzet. Voor 2021 wordt een licht herstel verwacht. Opvallend: ontwerpbureaus zijn daarbij positiever dan de ZZP-ers.

Multifunctionele RE:Circles van Muller Van Severen verleidt met mat-zachte kleuren

Multifunctionele RE:Circles van Muller Van Severen verleidt met mat-zachte kleuren

Het Belgische designlabel Valerie Objects lanceert RE: Circles, een collectie multifunctionele ronde keukenbladen in een uitgebalanceerd kleurpalet. Het is ontworpen door het echtpaar Fien Muller en Hannes van Severen

Modeontwerper Ann Demeulemeester wint belangrijkste Vlaamse oeuvreprijs

Modeontwerper Ann Demeulemeester wint belangrijkste Vlaamse oeuvreprijs

Ann Demeulemeester weet “een object tot zijn essentie terug te brengen, ongeacht de vorm, materiaal of functie van dat object”, aldus de jury van de Lifetime Achievement Award. Deze oeuvreprijs is onderdeel van de Henry van de Velde Awards.

Designlabels Arco en Occony bundelen expertise in duurzame tafelcollectie ‘Kami’

Designlabels Arco en Occony bundelen expertise in duurzame tafelcollectie ‘Kami’

De tafelcollectie ‘Kami’ wordt gemaakt van lokaal hout en afvalpapier. De productie is in de Arco-fabriek in de Achterhoek.

Straatprotest kan niet zonder design, blijkt in boek ‘Branded protest’

In het vrolijk-ontregelende boek Branded Protest (BIS Publishers) wordt beschreven hoe dertien eigentijdse protestbewegingen design en reclametechnieken gebruiken om hun boodschap te verspreiden. Aan de hand van case-studies worden gevestigde organisaties als Amnesty, Greenpeace en, vooruit, PETA maar ook burgerinitiatieven als Arab Spring en Je Suis Charlie geanalyseerd.

De boektitel zelf klinkt als een provocerende slogan. Demonstreren is tenslotte ideologisch geladen en daardoor toch niet te vergelijken met zoiets banaals als reclame? Toch biedt dit vergelijkend warenonderzoek een interessante inkijk in hoe hedendaagse activisten en aloude verleidingstechnieken van design en merkcommunicatie inzetten.

Neem Anonymous. Opeens waren ze er. Niemand wist wie ze waren. Er is zat ook geen duidelijke organisatie achter, laat staan een charismatische leider. Zelfs wat ze wilden was niet helemaal duidelijk – iets met vrijheid van meningsuiting, op internet in het bijzonder. Toch kent inmiddels de hele wereld Anonymous, een los-vast collectief van hackers en internet-activisten. Dankzij die iconische witte maskers met artistieke puntsnor en sardonische grijns van de historische rebel Guy Fawkes. Hoe vaag de anti-establishment beweging ook is, dankzij dit welgekozen embleem dat opdook bij sit-ins van Occupy of tussen de gele hesjes leek Anonymous opeens een alomtegenwoordig rebellenleger.

Overal ter wereld gaan burgers de straten op. Van Catalonië tot Washington DC – boeren én klimaatstakers. Sommige van deze protestbewegingen zijn bijna volgens militaire structuren georganiseerd, zoals dierenrechtenorganisatie PETA dat topmodellen als Christy Turlington rekruteert voor zijn campagnes. Andere zijn anarchistisch in theorie én praktijk, zoals Anonymous. Wat ze gemeen hebben is dat ze om een achterban te informeren, inspireren en mobiliseren terugvallen op designprincipes en  marketingtechnieken. En als slimme reclamemakers kopiëren ze er bovendien lustig op los; de milieuactiegroep Extinction Rebellion baseert de communicatie op de geheime handgebaren van demonstranten in Hongkong.

In Branded Protest worden deze internationale protestbewegingen langs de ‘meetlat van marketing’ gelegd. Welke rol speelt een logo? Hoe krijg je mensen op de been met een welgekozen hastag? En waarom geen merchandise?

Branded Protest. Ingeborg Bloem & Klaus Kempenaars. Bis Publishers (ISBN 978 90 6369 541 5) 208p

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *