THEO PLOEG – TECH TALK #6 “Kan metaverse het kapotte internet repareren?”

THEO PLOEG – TECH TALK #6 “Kan metaverse het kapotte internet repareren?”

Elke laatste vrijdag van de maand, maar nu incidenteel de tweede maandag, laat Theo Ploeg zijn licht schijnen over de laatste ontwikkelingen in tech – en vooral wat het met ons doet. Vandaag: waarom we ons moeten voorbereiden op de metaverse. En waarom we ons daarop moeten verheugen!

INTERVIEW Joost van Bleiswijk over expo in Centraal Museum: “Ik tast grenzen van functie en vorm af.”

INTERVIEW Joost van Bleiswijk over expo in Centraal Museum: “Ik tast grenzen van functie en vorm af.”

Met zijn solo-expositie ‘Reconnect’ in het Centraal Museum in Utrecht geeft productontwerper Joost van Bleiswijk inzicht in zijn scheppingsproces. “Ik ben niet van de Eureka-momenten. Bij mij moeten ideeën de kans krijgen om te rijpen.”

Architectuur-denktank AMO van Rem Koolhaas ontwerpt Parijse brandstore van modelabel Off-White

Architectuur-denktank AMO van Rem Koolhaas ontwerpt Parijse brandstore van modelabel Off-White

De nieuwe flagship store van modelabel Off-White in Parijs is ontworpen dor AMO, de denktank van het architectenbureau OMA. Uitgangspunt van het ontwerp is een ontmoeting van high-end en casual elkaar, aldus architect Ellen van Loon.

‘Print & Play’ is een doe-het-zelf expositie met downloadable kunstwerken

‘Print & Play’ is een doe-het-zelf expositie met downloadable kunstwerken

Onder noemer ‘Print & Play’ presenteren twaalf kunstenaars nieuw werk, dat gratis kan worden gedownload en vervolgens uitgeprint. De werken kunnen thuis, op kantoor of in de kroeg worden geëxposeerd.

Holocaustmonument van Daan Roosegaarde grote winnaar Media Architecture Awards 20/21

Holocaustmonument van Daan Roosegaarde grote winnaar Media Architecture Awards 20/21

Het holocaustmonument ‘Levenslicht’ van de Nederlandse kunstenaar Daan Roosegaarde, bestaande uit 104.000 oplichtende stenen, is winnaar in de categorie Spatial Media Art, de grootste categorie van de Media Architecture Awards (MAA2021). Met onderscheidingen voor onder meer een cinematografisch straatprotest in Brazilië en een off-the-grid nacht-uitkijk onderstrepen de winnaars de grote diversiteit van de discipline media architectuur.

Designbeurs OBJECT organiseert online-veiling met Catawiki

Designbeurs OBJECT organiseert online-veiling met Catawiki

In aanvulling op de designbeurs organiseert OBJECT in samenwerking met Catawiki een online veiling gericht op een breed internationaal publiek. Tijdens deze veiling, gecureerd door Anne van der Zwaag, kunnen designliefhebbers op een laagdrempelige manier bieden op stukken van gerenommeerde ontwerpers, van prototypes tot ‘signature pieces’ in verschillende prijscategorieën.

Design Digger Live #8 nu online – en lees ook deze longread over ‘Design in de wijk’

Design Digger Live #8 nu online – en lees ook deze longread over ‘Design in de wijk’

In een live-talkshow vanuit Pakhuis de Zwijger werden vier projecten onder de loep genomen waarin ontwerpers en kunstenaars het voortouw nemen in stadsverbetering. Een longread in het Dutch Designers Magazine van de BNO geeft context. Lees hier een preview!

INTERVIEW Rive Roshan: “Wij ontwerpen één groot spel van herkenning en vervreemding.”

INTERVIEW Rive Roshan: “Wij ontwerpen één groot spel van herkenning en vervreemding.”

Het Amsterdamse ontwerpduo Rive Roshan transformeert functionele gebruiksvoorwerpen als een tafel of een spiegel tot gracieuze kunstobjecten. In Museum JAN staat nu de eerste solo-expositie van Golnar Roshan (1986) en Ruben De La Rive Box (1981). “Dat je niet meteen ziet wat de functie van een object is vinden wij een pré.”

Designbeurs OBJECT lanceert talentprogramma voor pas-afgestudeerde ontwerpers

Designbeurs OBJECT lanceert talentprogramma voor pas-afgestudeerde ontwerpers

Designbeurs OBJECT lanceert in samenwerking met de Gemeente Rotterdam een speciaal talentprogramma. Het doel is om jonge creatieven een springplank te bieden naar het designveld. OBJECT is van 1 t/m 4 juli in het HAKA gebouw in Rotterdam.

Geurkunstenaar The Snifferoo ontwerpt niche parfum ‘Zeelucht’ met tonen van helmgras én Hoogovens

Geurkunstenaar The Snifferoo ontwerpt niche parfum ‘Zeelucht’ met tonen van helmgras én Hoogovens

De Ambassade Van De Noordzee vroeg parfummaker Frank Bloem van The Snifferoo om een geurervaring die de essentie van de Noordzee vangt. “Als je de hele dag binnen achter een beeldscherm zit, wil je de natuur ruiken.”

DESIGN DIGGER LIVE #8 focust met ‘Design in de wijken’ in creatieve stadsontwikkeling

DESIGN DIGGER LIVE #8 focust met ‘Design in de wijken’ in creatieve stadsontwikkeling

Steeds vaker nemen ontwerpers en kunstenaars het voortouw nemen in stadsverbetering en nemen daarbij de rol in van buurtregisseur, beleidsmaker of commerciële ontwikkelaar. In samenwerking met het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie focust DESIGN DIGGER LIVE #8 in op dit ‘Design in de wijk’

LOGO ICOON #2 Nike: een ‘swoosh’ vol Goddelijke beweging

LOGO ICOON #2 Nike: een ‘swoosh’ vol Goddelijke beweging

Een goed ontworpen logo is een bepalende succesfactor voor een merk of product. Daarom worden in deze serie iconische logo’s onderzocht. Wat is de succesfactor van de ‘swoosh’ van Nike, het meest herkenbare – en daardoor wellicht ook meest waardevolle – sportlogo, dat dit jaar zijn 50ste verjaardag viert?

Straatprotest kan niet zonder design, blijkt in boek ‘Branded protest’

In het vrolijk-ontregelende boek Branded Protest (BIS Publishers) wordt beschreven hoe dertien eigentijdse protestbewegingen design en reclametechnieken gebruiken om hun boodschap te verspreiden. Aan de hand van case-studies worden gevestigde organisaties als Amnesty, Greenpeace en, vooruit, PETA maar ook burgerinitiatieven als Arab Spring en Je Suis Charlie geanalyseerd.

De boektitel zelf klinkt als een provocerende slogan. Demonstreren is tenslotte ideologisch geladen en daardoor toch niet te vergelijken met zoiets banaals als reclame? Toch biedt dit vergelijkend warenonderzoek een interessante inkijk in hoe hedendaagse activisten en aloude verleidingstechnieken van design en merkcommunicatie inzetten.

Neem Anonymous. Opeens waren ze er. Niemand wist wie ze waren. Er is zat ook geen duidelijke organisatie achter, laat staan een charismatische leider. Zelfs wat ze wilden was niet helemaal duidelijk – iets met vrijheid van meningsuiting, op internet in het bijzonder. Toch kent inmiddels de hele wereld Anonymous, een los-vast collectief van hackers en internet-activisten. Dankzij die iconische witte maskers met artistieke puntsnor en sardonische grijns van de historische rebel Guy Fawkes. Hoe vaag de anti-establishment beweging ook is, dankzij dit welgekozen embleem dat opdook bij sit-ins van Occupy of tussen de gele hesjes leek Anonymous opeens een alomtegenwoordig rebellenleger.

Overal ter wereld gaan burgers de straten op. Van Catalonië tot Washington DC – boeren én klimaatstakers. Sommige van deze protestbewegingen zijn bijna volgens militaire structuren georganiseerd, zoals dierenrechtenorganisatie PETA dat topmodellen als Christy Turlington rekruteert voor zijn campagnes. Andere zijn anarchistisch in theorie én praktijk, zoals Anonymous. Wat ze gemeen hebben is dat ze om een achterban te informeren, inspireren en mobiliseren terugvallen op designprincipes en  marketingtechnieken. En als slimme reclamemakers kopiëren ze er bovendien lustig op los; de milieuactiegroep Extinction Rebellion baseert de communicatie op de geheime handgebaren van demonstranten in Hongkong.

In Branded Protest worden deze internationale protestbewegingen langs de ‘meetlat van marketing’ gelegd. Welke rol speelt een logo? Hoe krijg je mensen op de been met een welgekozen hastag? En waarom geen merchandise?

Branded Protest. Ingeborg Bloem & Klaus Kempenaars. Bis Publishers (ISBN 978 90 6369 541 5) 208p

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *