Jonge ontwerpers gezocht voor relatiegeschenk van de burgemeester – Amsterdam schrijft prijsvraag uit

Jonge ontwerpers gezocht voor relatiegeschenk van de burgemeester – Amsterdam schrijft prijsvraag uit

Alleen ontwerpers onder de 30 jaar en wonend in Amsterdam mogen meedoen aan de ontwerpwedstrijd voor het officiële relatiegeschenk van Amsterdam.

Help DesignDigger nóg beter te maken en vul de enquête in. Deelnemers maken kans op een gratis boek!

Help DesignDigger nóg beter te maken en vul de enquête in. Deelnemers maken kans op een gratis boek!

Om nog beter te inzicht te krijgen in de interesses van onze lezers is een enquête opgesteld, met dank aan Artemis Academy Amsterdam. Invullen duurt nog geen 5 minuten.

Verlaten autokerkhof wordt verstilde filmset door lens van fotoduo Erik & Petra Hesmerg

Verlaten autokerkhof wordt verstilde filmset door lens van fotoduo Erik & Petra Hesmerg

De foto’s tonen de schoonheid van vergankelijkheid. Ze zijn gemaakt op een autokerkhof dat al meer dan een halve eeuw verlaten in de Zwitserse natuur ligt.

NU ONLINE: ‘Design Digger Live #5 – Ego-design’. Over doe-het-zelf ontwerp van onze identiteit en emoties

NU ONLINE: ‘Design Digger Live #5 – Ego-design’. Over doe-het-zelf ontwerp van onze identiteit en emoties

De talkshow van een uur is nu terug te kijken. Met als hoofdgast Mieke Gerritzen over haar boek ‘Help Je Zelf!’ Maar ook tech-fashion, e-girls en burn-out animaties.

Zuiverende mondkapspray ‘ontworpen’ met lokale extracten als munt en laurier

Zuiverende mondkapspray ‘ontworpen’ met lokale extracten als munt en laurier

Het Limburgse ontwerpcollectief SOM Tales of Perfume heeft een mondkapspray ontwikkeld waarmee een mondkapje een frisse geur krijgt. De extracten zijn uitsluitend afkomstig van lokale grondstoffen

Red Bull heeft de primeur van het nieuwe kantoorconcept ‘habitoor’ van Casper Schwarz

Red Bull heeft de primeur van het nieuwe kantoorconcept ‘habitoor’ van Casper Schwarz

Het ‘habitoor’ is een nieuw interieur voor de werkomgeving dat zo inspirerend en sociaal is, dat het thuiswerkplek aftroeft. Het is ontwikkeld door interieurarchitect Casper Schwarz.

De musea zijn weer open: welke designexpo’s mag je niet missen?

De musea zijn weer open: welke designexpo’s mag je niet missen?

Zeven exposities in Nederlandse musea met één ding gemeen: een zintuiglijke ervaring van design. Met onder meer muziek in Groningen, kleur in Den Haag en gedachtespinsels in Tilburg.

De fragiele amforen van Tomáš Libertíny groeien door co-creatie met een bijenvolk

De fragiele amforen van Tomáš Libertíny groeien door co-creatie met een bijenvolk

De ontwerper laat bijen een honingraat bouwen op een metalen structuur als ode aan vergankelijkheid. Nu te zien in Rademakers Gallery.

Esther Stam van Studio Modijefsky: “Onze interieurs moeten de mood van gasten versterken”

Esther Stam van Studio Modijefsky: “Onze interieurs moeten de mood van gasten versterken”

Een interview de oprichter van Studio Modijefsky. Al meer dan tien jaar drukt zij een stempel op hippe horeca, die in Amsterdam in het bijzonder. Interieurarchitect en oprichter Esther Stam maakt de balans met het boek Making Space.

Weggeefactie: koffietafelboek ‘Wasted’ is ook handleiding voor circulair design

Weggeefactie: koffietafelboek ‘Wasted’ is ook handleiding voor circulair design

Dertig internationale ontwerpstudio’s die oplossing bieden voor het groeiende afvalprobleem worden uitgelicht. Waaronder ook drie uit Nederland: Sanne Visser, Super Local en Simón Ballen. En oh ja, we geven ook een exemplaar weg aan de eerste inzender naar info@designdigger.nl!

Organische sieraden van Isaac Monté verzamelen gezondheidsdata bij ouderen

Organische sieraden van Isaac Monté verzamelen gezondheidsdata bij ouderen

Met Prosthetic X heeft de Rotterdamse ontwerper een esthetisch alternatief ontwikkeld voor het communiceren van gegevens over de mentale en fysieke gezondheid van ouderen. De privacy blijft bovendien in handen van de gebruiker.

Design Digger Live #5 – Ego-design: doe-het-zelf ontwerp van onze identiteit en emoties

Design Digger Live #5 – Ego-design: doe-het-zelf ontwerp van onze identiteit en emoties

Op dinsdag 24 november (20.30-21.30u) focust de talkshow met hoofdgast Mieke Gerritzen op ‘self design’. Het event wordt live-gestreamed vanuit Pakhuis de Zwijger.

Straatprotest kan niet zonder design, blijkt in boek ‘Branded protest’

In het vrolijk-ontregelende boek Branded Protest (BIS Publishers) wordt beschreven hoe dertien eigentijdse protestbewegingen design en reclametechnieken gebruiken om hun boodschap te verspreiden. Aan de hand van case-studies worden gevestigde organisaties als Amnesty, Greenpeace en, vooruit, PETA maar ook burgerinitiatieven als Arab Spring en Je Suis Charlie geanalyseerd.

De boektitel zelf klinkt als een provocerende slogan. Demonstreren is tenslotte ideologisch geladen en daardoor toch niet te vergelijken met zoiets banaals als reclame? Toch biedt dit vergelijkend warenonderzoek een interessante inkijk in hoe hedendaagse activisten en aloude verleidingstechnieken van design en merkcommunicatie inzetten.

Neem Anonymous. Opeens waren ze er. Niemand wist wie ze waren. Er is zat ook geen duidelijke organisatie achter, laat staan een charismatische leider. Zelfs wat ze wilden was niet helemaal duidelijk – iets met vrijheid van meningsuiting, op internet in het bijzonder. Toch kent inmiddels de hele wereld Anonymous, een los-vast collectief van hackers en internet-activisten. Dankzij die iconische witte maskers met artistieke puntsnor en sardonische grijns van de historische rebel Guy Fawkes. Hoe vaag de anti-establishment beweging ook is, dankzij dit welgekozen embleem dat opdook bij sit-ins van Occupy of tussen de gele hesjes leek Anonymous opeens een alomtegenwoordig rebellenleger.

Overal ter wereld gaan burgers de straten op. Van Catalonië tot Washington DC – boeren én klimaatstakers. Sommige van deze protestbewegingen zijn bijna volgens militaire structuren georganiseerd, zoals dierenrechtenorganisatie PETA dat topmodellen als Christy Turlington rekruteert voor zijn campagnes. Andere zijn anarchistisch in theorie én praktijk, zoals Anonymous. Wat ze gemeen hebben is dat ze om een achterban te informeren, inspireren en mobiliseren terugvallen op designprincipes en  marketingtechnieken. En als slimme reclamemakers kopiëren ze er bovendien lustig op los; de milieuactiegroep Extinction Rebellion baseert de communicatie op de geheime handgebaren van demonstranten in Hongkong.

In Branded Protest worden deze internationale protestbewegingen langs de ‘meetlat van marketing’ gelegd. Welke rol speelt een logo? Hoe krijg je mensen op de been met een welgekozen hastag? En waarom geen merchandise?

Branded Protest. Ingeborg Bloem & Klaus Kempenaars. Bis Publishers (ISBN 978 90 6369 541 5) 208p

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *