DDW2021 COLUMN #4 – Ontwerper zoekt industrie – volgend jaar op DDW-TV?

DDW2021 COLUMN #4 – Ontwerper zoekt industrie – volgend jaar op DDW-TV?

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. Met dag drie: ontwerper zoekt industrie. Beide zijn onmisbaar om de productieketen te innoveren. Een tv-format kan uitkomst bieden?

Bittere ernst en absurde humor op Dutch Design Week die van meer naar minder wil

Bittere ernst en absurde humor op Dutch Design Week die van meer naar minder wil

Van meer naar genoeg, hoe doen we dat? Twee projecten op de Dutch Design Week wijzen de weg. “Laten wij vooral niet vergeten dat de 80 procent samenleving ook heel leuk kan zijn.”

DDW2021 COLUMN #3 – Design tussen nep echt en echt nep

DDW2021 COLUMN #3 – Design tussen nep echt en echt nep

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. Met dag drie: “Van fake news en deep fakes tot augmented realities en data driven polictics – de grenzen tussen on- en offline versmelten.”

DDW2021 COLUMN #2 – Post-industrieel (en post-digitaal) knutseldesign

DDW2021 COLUMN #2 – Post-industrieel (en post-digitaal) knutseldesign

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. Met dag twee: “Met knutseldesign nemen jonge ontwerpers een voorschot op de toekomst.”

DDW2021 COLUMN #1 – Van meer naar genoeg met ‘the magic number’

DDW2021 COLUMN #1 – Van meer naar genoeg met ‘the magic number’

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. De aftrap is vandaag: “Dankzij de verbeeldingskracht van ontwerpers wordt minder juist vrolijker en speelser.”

Hella Jongerius ontvangt BNO Piet Zwart Prijs 2021

Hella Jongerius ontvangt BNO Piet Zwart Prijs 2021

Hella Jongerius is de winnaar van de BNO Piet Zwart Prijs 2021. De jury koos haar unaniem vanwege haar uitzonderlijke staat van dienst en haar betekenis voor huidige en volgende generaties ontwerpers. Ook is zij meermaals in staat gebleken om ook haar eigen praktijk opnieuw vorm te geven.

LONGREAD TALENT #4 – Ik en de toekomst: Focus, veerkracht en inventiviteit in crisistijd

LONGREAD TALENT #4 – Ik en de toekomst: Focus, veerkracht en inventiviteit in crisistijd

Op DDW presenteert het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie de nieuwste lichting ontwerpers met een talentenbeurs. DesignDigger blikt vooruit met het vierde en laatste deel in een serie longreads over talent.

Expo in HNI belicht verontrustende Disneyfantasie van witte droomprinsen en keukenmeisjes

Expo in HNI belicht verontrustende Disneyfantasie van witte droomprinsen en keukenmeisjes

In de tentoonstelling ‘De architectuur van een wondere wereld’ focust curator Saskia van Stein op de invloed van het Disney imperium op het denken over gender, kolonialisme en identiteit.

Drie expo’s over thema ‘The Greater Number’ die je niet mag missen op de Dutch Design Week

Drie expo’s over thema ‘The Greater Number’ die je niet mag missen op de Dutch Design Week

Het thema van Dutch Design Week is dit jaar The Greater Number. Deze zoektocht naar een optimaal getal gaat uit van minder in plaats van altijd maar méér. Op deze drie presentaties op DDW kun je zoeken naar jouw ‘greater number’.

PANELGESPREK HOUTBOUW – “Architecten moeten ook nadenken over de sloop van gebouwen”

PANELGESPREK HOUTBOUW – “Architecten moeten ook nadenken over de sloop van gebouwen”

Op uitnodiging van BLOK Plaatmateriaal verkennen drie bouwexperts de rol van hout in de klimaatopgave. De uitdagingen zijn groot. “Maar hout heeft goede kaarten.”

DDW-special van DesignDigger LIVE met dubbelinterview met wereldverbeteraars Dave Hakkens en Nienke Hoogvliet

DDW-special van DesignDigger LIVE met dubbelinterview met wereldverbeteraars Dave Hakkens en Nienke Hoogvliet

Op maandag 18 oktober (20-21u) is een speciale – gratis! – editie van DesignDigger LIVE in De Kazerne met Nienke Hoogvliet en Dave Hakkens. In hoeverre zijn hun duurzame ambities haalbaar nu milieuproblemen zo overweldigend worden dat de meeste mensen de hoop verliezen?

LONGREAD TALENT #3- Ik en de ander: Empathisch ontwerptalent focust op mensen, niet op zichzelf (of dingen)

LONGREAD TALENT #3- Ik en de ander: Empathisch ontwerptalent focust op mensen, niet op zichzelf (of dingen)

Deel drie uit een serie van vier longreads waarin de balans wordt opgemaakt van zeven jaar Talentontwikkeling door het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie. Wat zijn de dromen en dilemma’s van een aanstormende ontwerpgeneratie? “De blik verschuift van expressie en succes naar ongelijkheid en inclusiviteit.”

‘Do It Ourselves’ is eerste boek over post-crisis design

Het boek DO IT OURSELVES. A new Mentality in Dutch design zoomt aan de hand van 197 projecten in op een generatie ontwerpers die bevlogen en optimistisch is, maar ook pragmatisch met oog voor schoonheid. Humor en het concept als bijna obligate instrumenten zijn verruild voor engagement en experimenteel onderzoek. Het alombekende Dutch design heeft daarmee een scherpe koerswijziging gemaakt.

Dit is een tijd van extreme veranderingen en uitdagingen maar ook van kansen en mogelijkheden. Ontwerpers kunnen en willen daarin een cruciale rol spelen. Na een diepgevoelde economische crisis dreigt inmiddels een permanente staat van crisis. Tekort aan grondstoffen en energie en een overschot aan co-2 en politieke instabiliteit. Dit is de laatste generatie ontwerpers kunnen zijn die 11 september en de directe gevolgen ervan bewust heeft meegemaakt. Ze zijn zich daarom hyperbewust van de kwetsbaarheid van de wereld. Jonge ontwerpers zijn gevormd door een rauwe realiteit maar reageren met positieve veerkracht. Dit besef is richtinggevend voor hun ontwerppraktijk en loopt daarom als een rode draad door dit boek.

De post-crisis generatie ontwerpers heeft drie drie wezenskenmerken:

Onderzoek – Dat kan praktische en pragmatisch zijn, bijvoorbeeld naar slimme of duurzame materialen. Maar het kan ook experimenteel en speculatief zijn, bijvoorbeeld in het formuleren van alternatieve producten en diensten. Onderzoek wordt daarbij niet meteen dichtgesmeerd met praktische bezwaren maar bestaat uit fantasievolle suggesties voor de toekomst.

SAM – Arvid & Marie

Samenwerking – Maatschappelijke veranderingen in goede banen leiden vergt aanpassingsvermogen en creativiteit. Eigenschappen waarin ontwerpers zijn geschoold. Maar in een wereld die steeds complexer wordt, voldoen pasklare ontwerpoplossingen niet meer. Dat vraagt om kennis van andere disciplines als wetenschap en techniek, politiek en beleid, medische zorg en maatschappelijk werk, ergonomie en economie, activisme en organisatiekunde maar ook scheppende disciplines als kunst, muziek, literatuur en zelfs andere ontwerpers. Dat dwingt de ontwerper in de bescheiden rol van teamspeler. Zet een bioloog aan tafel met een bedrijfskundige en productontwerper, dán wordt een bevlogen idee voor een duurzaam en maakbaar product kansrijk.

Sexual Healing – Nienke Helder

Bevlogenheid – Ontwerpers worden gedreven door een gevoel van noodzaak. Ze zijn niet alleen betrokken bij wereld maar voelen een verantwoordelijkheid ervoor. De productiviteit waarmee ze werken en netwerken is ongekend. Wat ze voortdrijft is een rotsvast geloof in de kracht van design. Een geloof dat ze met design kunnen bijdragen aan een betere wereld. Hun positie is middenin die wereld.

Het boek wordt ingeleid met een krachtig essay. De 197 projecten zijn verdeeld over de daaropvolgende acht hoofdstukken, elk ingeleid met een kort essay en verdiept met een interview met toonaangevende jonge ontwerpers. De geïnterviewde ontwerpers zijn: Frank Kolkman, Gabriel A. Maher, Xandra van der Eijk, Dave Hakkens, Olivier van Herpt, Manon van Hoeckel, Chloé Rutzerveld en collectief Envisions.

De hoofdstukken zijn onderverdeeld in thema’s als Slow Tech (over technologie die menselijke warden als uitgangspunt heeft) Beyond Green (over de veranderende natuur en het Antropoceen) en All Inclusive (over diversiteit, multiculturaliteit en emancipatie). Het laatste negende hoofdstuk is gewijd aan de vele design manifesto’s die de afgelopen jaren zijn verschenen.

Sheltersuit – Bas Timmer

De nieuwe mentaliteit van Nederlandse ontwerpers is daadkrachtig, soms ronduit optimistisch, maar ook pragmatisch. Ontwerper van nu laveren behendig tussen conceptuele vergezichten over robotisering of praktische interventies in juridische ongelijkheid. Ze zetten wetenschappelijke kennis voor slimme energiewinning of maken een kunstzinnige statement over privacy. Maar altijd wordt gedacht in kansen en oplossingen, niet in problemen en obstakels. Er wordt vertrouwd op instinct en intuïtie. Ontwerpers zijn denker en doener ineen. En ze wachten niet tot ze worden gevraagd om mee te denken. Ze doen het zelf!

Do It Ourselves – A New Mentality in Dutch Design. Jeroen Junte

(nai/010 Publishers, ISBN 978-94-6208-520-6)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *