THEO PLOEG – TECH TALK #6 “Kan metaverse het kapotte internet repareren?”

THEO PLOEG – TECH TALK #6 “Kan metaverse het kapotte internet repareren?”

Elke laatste vrijdag van de maand, maar nu incidenteel de tweede maandag, laat Theo Ploeg zijn licht schijnen over de laatste ontwikkelingen in tech – en vooral wat het met ons doet. Vandaag: waarom we ons moeten voorbereiden op de metaverse. En waarom we ons daarop moeten verheugen!

INTERVIEW Joost van Bleiswijk over expo in Centraal Museum: “Ik tast grenzen van functie en vorm af.”

INTERVIEW Joost van Bleiswijk over expo in Centraal Museum: “Ik tast grenzen van functie en vorm af.”

Met zijn solo-expositie ‘Reconnect’ in het Centraal Museum in Utrecht geeft productontwerper Joost van Bleiswijk inzicht in zijn scheppingsproces. “Ik ben niet van de Eureka-momenten. Bij mij moeten ideeën de kans krijgen om te rijpen.”

Architectuur-denktank AMO van Rem Koolhaas ontwerpt Parijse brandstore van modelabel Off-White

Architectuur-denktank AMO van Rem Koolhaas ontwerpt Parijse brandstore van modelabel Off-White

De nieuwe flagship store van modelabel Off-White in Parijs is ontworpen dor AMO, de denktank van het architectenbureau OMA. Uitgangspunt van het ontwerp is een ontmoeting van high-end en casual elkaar, aldus architect Ellen van Loon.

‘Print & Play’ is een doe-het-zelf expositie met downloadable kunstwerken

‘Print & Play’ is een doe-het-zelf expositie met downloadable kunstwerken

Onder noemer ‘Print & Play’ presenteren twaalf kunstenaars nieuw werk, dat gratis kan worden gedownload en vervolgens uitgeprint. De werken kunnen thuis, op kantoor of in de kroeg worden geëxposeerd.

Holocaustmonument van Daan Roosegaarde grote winnaar Media Architecture Awards 20/21

Holocaustmonument van Daan Roosegaarde grote winnaar Media Architecture Awards 20/21

Het holocaustmonument ‘Levenslicht’ van de Nederlandse kunstenaar Daan Roosegaarde, bestaande uit 104.000 oplichtende stenen, is winnaar in de categorie Spatial Media Art, de grootste categorie van de Media Architecture Awards (MAA2021). Met onderscheidingen voor onder meer een cinematografisch straatprotest in Brazilië en een off-the-grid nacht-uitkijk onderstrepen de winnaars de grote diversiteit van de discipline media architectuur.

Designbeurs OBJECT organiseert online-veiling met Catawiki

Designbeurs OBJECT organiseert online-veiling met Catawiki

In aanvulling op de designbeurs organiseert OBJECT in samenwerking met Catawiki een online veiling gericht op een breed internationaal publiek. Tijdens deze veiling, gecureerd door Anne van der Zwaag, kunnen designliefhebbers op een laagdrempelige manier bieden op stukken van gerenommeerde ontwerpers, van prototypes tot ‘signature pieces’ in verschillende prijscategorieën.

Design Digger Live #8 nu online – en lees ook deze longread over ‘Design in de wijk’

Design Digger Live #8 nu online – en lees ook deze longread over ‘Design in de wijk’

In een live-talkshow vanuit Pakhuis de Zwijger werden vier projecten onder de loep genomen waarin ontwerpers en kunstenaars het voortouw nemen in stadsverbetering. Een longread in het Dutch Designers Magazine van de BNO geeft context. Lees hier een preview!

INTERVIEW Rive Roshan: “Wij ontwerpen één groot spel van herkenning en vervreemding.”

INTERVIEW Rive Roshan: “Wij ontwerpen één groot spel van herkenning en vervreemding.”

Het Amsterdamse ontwerpduo Rive Roshan transformeert functionele gebruiksvoorwerpen als een tafel of een spiegel tot gracieuze kunstobjecten. In Museum JAN staat nu de eerste solo-expositie van Golnar Roshan (1986) en Ruben De La Rive Box (1981). “Dat je niet meteen ziet wat de functie van een object is vinden wij een pré.”

Designbeurs OBJECT lanceert talentprogramma voor pas-afgestudeerde ontwerpers

Designbeurs OBJECT lanceert talentprogramma voor pas-afgestudeerde ontwerpers

Designbeurs OBJECT lanceert in samenwerking met de Gemeente Rotterdam een speciaal talentprogramma. Het doel is om jonge creatieven een springplank te bieden naar het designveld. OBJECT is van 1 t/m 4 juli in het HAKA gebouw in Rotterdam.

Geurkunstenaar The Snifferoo ontwerpt niche parfum ‘Zeelucht’ met tonen van helmgras én Hoogovens

Geurkunstenaar The Snifferoo ontwerpt niche parfum ‘Zeelucht’ met tonen van helmgras én Hoogovens

De Ambassade Van De Noordzee vroeg parfummaker Frank Bloem van The Snifferoo om een geurervaring die de essentie van de Noordzee vangt. “Als je de hele dag binnen achter een beeldscherm zit, wil je de natuur ruiken.”

DESIGN DIGGER LIVE #8 focust met ‘Design in de wijken’ in creatieve stadsontwikkeling

DESIGN DIGGER LIVE #8 focust met ‘Design in de wijken’ in creatieve stadsontwikkeling

Steeds vaker nemen ontwerpers en kunstenaars het voortouw nemen in stadsverbetering en nemen daarbij de rol in van buurtregisseur, beleidsmaker of commerciële ontwikkelaar. In samenwerking met het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie focust DESIGN DIGGER LIVE #8 in op dit ‘Design in de wijk’

LOGO ICOON #2 Nike: een ‘swoosh’ vol Goddelijke beweging

LOGO ICOON #2 Nike: een ‘swoosh’ vol Goddelijke beweging

Een goed ontworpen logo is een bepalende succesfactor voor een merk of product. Daarom worden in deze serie iconische logo’s onderzocht. Wat is de succesfactor van de ‘swoosh’ van Nike, het meest herkenbare – en daardoor wellicht ook meest waardevolle – sportlogo, dat dit jaar zijn 50ste verjaardag viert?

‘Do It Ourselves’ is eerste boek over post-crisis design

Het boek DO IT OURSELVES. A new Mentality in Dutch design zoomt aan de hand van 197 projecten in op een generatie ontwerpers die bevlogen en optimistisch is, maar ook pragmatisch met oog voor schoonheid. Humor en het concept als bijna obligate instrumenten zijn verruild voor engagement en experimenteel onderzoek. Het alombekende Dutch design heeft daarmee een scherpe koerswijziging gemaakt.

Dit is een tijd van extreme veranderingen en uitdagingen maar ook van kansen en mogelijkheden. Ontwerpers kunnen en willen daarin een cruciale rol spelen. Na een diepgevoelde economische crisis dreigt inmiddels een permanente staat van crisis. Tekort aan grondstoffen en energie en een overschot aan co-2 en politieke instabiliteit. Dit is de laatste generatie ontwerpers kunnen zijn die 11 september en de directe gevolgen ervan bewust heeft meegemaakt. Ze zijn zich daarom hyperbewust van de kwetsbaarheid van de wereld. Jonge ontwerpers zijn gevormd door een rauwe realiteit maar reageren met positieve veerkracht. Dit besef is richtinggevend voor hun ontwerppraktijk en loopt daarom als een rode draad door dit boek.

De post-crisis generatie ontwerpers heeft drie drie wezenskenmerken:

Onderzoek – Dat kan praktische en pragmatisch zijn, bijvoorbeeld naar slimme of duurzame materialen. Maar het kan ook experimenteel en speculatief zijn, bijvoorbeeld in het formuleren van alternatieve producten en diensten. Onderzoek wordt daarbij niet meteen dichtgesmeerd met praktische bezwaren maar bestaat uit fantasievolle suggesties voor de toekomst.

SAM – Arvid & Marie

Samenwerking – Maatschappelijke veranderingen in goede banen leiden vergt aanpassingsvermogen en creativiteit. Eigenschappen waarin ontwerpers zijn geschoold. Maar in een wereld die steeds complexer wordt, voldoen pasklare ontwerpoplossingen niet meer. Dat vraagt om kennis van andere disciplines als wetenschap en techniek, politiek en beleid, medische zorg en maatschappelijk werk, ergonomie en economie, activisme en organisatiekunde maar ook scheppende disciplines als kunst, muziek, literatuur en zelfs andere ontwerpers. Dat dwingt de ontwerper in de bescheiden rol van teamspeler. Zet een bioloog aan tafel met een bedrijfskundige en productontwerper, dán wordt een bevlogen idee voor een duurzaam en maakbaar product kansrijk.

Sexual Healing – Nienke Helder

Bevlogenheid – Ontwerpers worden gedreven door een gevoel van noodzaak. Ze zijn niet alleen betrokken bij wereld maar voelen een verantwoordelijkheid ervoor. De productiviteit waarmee ze werken en netwerken is ongekend. Wat ze voortdrijft is een rotsvast geloof in de kracht van design. Een geloof dat ze met design kunnen bijdragen aan een betere wereld. Hun positie is middenin die wereld.

Het boek wordt ingeleid met een krachtig essay. De 197 projecten zijn verdeeld over de daaropvolgende acht hoofdstukken, elk ingeleid met een kort essay en verdiept met een interview met toonaangevende jonge ontwerpers. De geïnterviewde ontwerpers zijn: Frank Kolkman, Gabriel A. Maher, Xandra van der Eijk, Dave Hakkens, Olivier van Herpt, Manon van Hoeckel, Chloé Rutzerveld en collectief Envisions.

De hoofdstukken zijn onderverdeeld in thema’s als Slow Tech (over technologie die menselijke warden als uitgangspunt heeft) Beyond Green (over de veranderende natuur en het Antropoceen) en All Inclusive (over diversiteit, multiculturaliteit en emancipatie). Het laatste negende hoofdstuk is gewijd aan de vele design manifesto’s die de afgelopen jaren zijn verschenen.

Sheltersuit – Bas Timmer

De nieuwe mentaliteit van Nederlandse ontwerpers is daadkrachtig, soms ronduit optimistisch, maar ook pragmatisch. Ontwerper van nu laveren behendig tussen conceptuele vergezichten over robotisering of praktische interventies in juridische ongelijkheid. Ze zetten wetenschappelijke kennis voor slimme energiewinning of maken een kunstzinnige statement over privacy. Maar altijd wordt gedacht in kansen en oplossingen, niet in problemen en obstakels. Er wordt vertrouwd op instinct en intuïtie. Ontwerpers zijn denker en doener ineen. En ze wachten niet tot ze worden gevraagd om mee te denken. Ze doen het zelf!

Do It Ourselves – A New Mentality in Dutch Design. Jeroen Junte

(nai/010 Publishers, ISBN 978-94-6208-520-6)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *