Design-startup OCCO biedt efficiënte online-databank met 250 duizend interieurproducten

Design-startup OCCO biedt efficiënte online-databank met 250 duizend interieurproducten

Het e-commerce bedrijf OCCO uit Estland vestigt zich dit jaar in Nederland met een digitale tool om eenvoudig interieurproducten te vergelijken en een fysieke showroom. CEO Paul Veetõusme licht toe: “Met één muisklik kunnen gebruikers alle producten van 500 merken vergelijken.”

Helft architectenbureau Space Encounters start Beyond Space – een studio in “architectural thinking”

Helft architectenbureau Space Encounters start Beyond Space – een studio in “architectural thinking”

Beyonds Space is de nieuwe studio van Remi Versteeg en Stijn de Weerd. “Wij willen de sweet spot innemen waar kunst, architectuur en productontwerp samenkomen.”

We Make Carpets vereeuwigt intrigerende tapijten van prullaria en afval in boek

We Make Carpets vereeuwigt intrigerende tapijten van prullaria en afval in boek

Het Eindhovense collectief We Make Carpets maakt kleden van punaises, wc-rollen of rietjes. De spectaculairste exemplaren zijn vereeuwigd in ‘We Make Carpets. Site Specific Works’. Wat maakt dit werk zo bijzonder?

Wie wordt directeur van Het Nieuwe Instituut? Dit zijn de kanshebbers!

Wie wordt directeur van Het Nieuwe Instituut? Dit zijn de kanshebbers!

Het is waarschijnlijk de meest begeerde job van de creatieve industrie: directeur van Het Nieuwe Instituut. Aan welk profiel moeten de sollicitanten voldoen? En aan wie moeten we dan denken?

Met nieuw project GROW maakt Daan Roosegaarde een lichtsculptuur van boerenakker

Met nieuw project GROW maakt Daan Roosegaarde een lichtsculptuur van boerenakker

De Rotterdamse kunstenaar/ontwerper wil met kunstlicht dat de groei en weerstand van planten versterkt de boeren een imago geven van duurzame innovator.

Waarom sommige producten een icoon worden – en andere niet

Waarom sommige producten een icoon worden – en andere niet

Een tijdloze klassieker lanceren, welk merk wil dat niet. Maar wat maakt nou dat het ene product wel een design klassieker wordt, en het andere niet? Een icon moet tijdloos zijn en toch met de tijd mee gaan. Snap jij het nog…

Wat heeft het designjaar 2021 in petto? Slot: must see expo’s en events!

Wat heeft het designjaar 2021 in petto? Slot: must see expo’s en events!

Aan het begin van het jaar wordt in een serie vooruitgeblikt op de belangrijke exposities, beurzen, manifestaties en events. Met vandaag: wat je echt niet mag missen.

Drijvende villa van i29 met ‘zero footprint’

Drijvende villa van i29 met ‘zero footprint’

Het Floating Home ligt in de ecologische drijvende woonwijk Schoonschip in Amsterdam.

Wat heeft het nieuwe designjaar in petto? Deel 2 – belangrijke events en beurzen

Wat heeft het nieuwe designjaar in petto? Deel 2 – belangrijke events en beurzen

In een tweeluik blikt DesignDigger vooruit op een nieuw designjaar. Wat zijn de niet te missen beurzen, manifestaties en biënnales?

Wat heeft het nieuwe designjaar 2021 in petto? Deel 1: exposities in binnen- en buitenland

Wat heeft het nieuwe designjaar 2021 in petto? Deel 1: exposities in binnen- en buitenland

In een tweeluik blikt DesignDigger vooruit op een nieuw designjaar. Waar moeten we heen en wat mogen niet missen? De aftrap is een overzicht van alle belangrijke designexposities in binnen- én buitenland .

Licht in de donkere maanden #3 – Dansende zonzoekers van VANTOT

Licht in de donkere maanden #3 – Dansende zonzoekers van VANTOT

Designduo VANTOT ontwerpt Sunseeker voor het Victoriapark in hartje Eindhoven. De paraplu-vormige lantaarns zijn duurzaam en interactief en nemen een voorschot op de ‘Smart Cities’.

Circulair Warenhuis lanceert collectie van gepimpte kringloopmeubels

Circulair Warenhuis lanceert collectie van gepimpte kringloopmeubels

Ontwerpers Nienke Hoogvliet, Studio Makkink & Bey, Fraser McPhee en Max Lipsey hebben producten ontworpen van restmateriaal. De pas geopende showroom is een sfeervolle oude kas in Leiden.

‘Do It Ourselves’ is eerste boek over post-crisis design

Het boek DO IT OURSELVES. A new Mentality in Dutch design zoomt aan de hand van 197 projecten in op een generatie ontwerpers die bevlogen en optimistisch is, maar ook pragmatisch met oog voor schoonheid. Humor en het concept als bijna obligate instrumenten zijn verruild voor engagement en experimenteel onderzoek. Het alombekende Dutch design heeft daarmee een scherpe koerswijziging gemaakt.

Dit is een tijd van extreme veranderingen en uitdagingen maar ook van kansen en mogelijkheden. Ontwerpers kunnen en willen daarin een cruciale rol spelen. Na een diepgevoelde economische crisis dreigt inmiddels een permanente staat van crisis. Tekort aan grondstoffen en energie en een overschot aan co-2 en politieke instabiliteit. Dit is de laatste generatie ontwerpers kunnen zijn die 11 september en de directe gevolgen ervan bewust heeft meegemaakt. Ze zijn zich daarom hyperbewust van de kwetsbaarheid van de wereld. Jonge ontwerpers zijn gevormd door een rauwe realiteit maar reageren met positieve veerkracht. Dit besef is richtinggevend voor hun ontwerppraktijk en loopt daarom als een rode draad door dit boek.

De post-crisis generatie ontwerpers heeft drie drie wezenskenmerken:

Onderzoek – Dat kan praktische en pragmatisch zijn, bijvoorbeeld naar slimme of duurzame materialen. Maar het kan ook experimenteel en speculatief zijn, bijvoorbeeld in het formuleren van alternatieve producten en diensten. Onderzoek wordt daarbij niet meteen dichtgesmeerd met praktische bezwaren maar bestaat uit fantasievolle suggesties voor de toekomst.

SAM – Arvid & Marie

Samenwerking – Maatschappelijke veranderingen in goede banen leiden vergt aanpassingsvermogen en creativiteit. Eigenschappen waarin ontwerpers zijn geschoold. Maar in een wereld die steeds complexer wordt, voldoen pasklare ontwerpoplossingen niet meer. Dat vraagt om kennis van andere disciplines als wetenschap en techniek, politiek en beleid, medische zorg en maatschappelijk werk, ergonomie en economie, activisme en organisatiekunde maar ook scheppende disciplines als kunst, muziek, literatuur en zelfs andere ontwerpers. Dat dwingt de ontwerper in de bescheiden rol van teamspeler. Zet een bioloog aan tafel met een bedrijfskundige en productontwerper, dán wordt een bevlogen idee voor een duurzaam en maakbaar product kansrijk.

Sexual Healing – Nienke Helder

Bevlogenheid – Ontwerpers worden gedreven door een gevoel van noodzaak. Ze zijn niet alleen betrokken bij wereld maar voelen een verantwoordelijkheid ervoor. De productiviteit waarmee ze werken en netwerken is ongekend. Wat ze voortdrijft is een rotsvast geloof in de kracht van design. Een geloof dat ze met design kunnen bijdragen aan een betere wereld. Hun positie is middenin die wereld.

Het boek wordt ingeleid met een krachtig essay. De 197 projecten zijn verdeeld over de daaropvolgende acht hoofdstukken, elk ingeleid met een kort essay en verdiept met een interview met toonaangevende jonge ontwerpers. De geïnterviewde ontwerpers zijn: Frank Kolkman, Gabriel A. Maher, Xandra van der Eijk, Dave Hakkens, Olivier van Herpt, Manon van Hoeckel, Chloé Rutzerveld en collectief Envisions.

De hoofdstukken zijn onderverdeeld in thema’s als Slow Tech (over technologie die menselijke warden als uitgangspunt heeft) Beyond Green (over de veranderende natuur en het Antropoceen) en All Inclusive (over diversiteit, multiculturaliteit en emancipatie). Het laatste negende hoofdstuk is gewijd aan de vele design manifesto’s die de afgelopen jaren zijn verschenen.

Sheltersuit – Bas Timmer

De nieuwe mentaliteit van Nederlandse ontwerpers is daadkrachtig, soms ronduit optimistisch, maar ook pragmatisch. Ontwerper van nu laveren behendig tussen conceptuele vergezichten over robotisering of praktische interventies in juridische ongelijkheid. Ze zetten wetenschappelijke kennis voor slimme energiewinning of maken een kunstzinnige statement over privacy. Maar altijd wordt gedacht in kansen en oplossingen, niet in problemen en obstakels. Er wordt vertrouwd op instinct en intuïtie. Ontwerpers zijn denker en doener ineen. En ze wachten niet tot ze worden gevraagd om mee te denken. Ze doen het zelf!

Do It Ourselves – A New Mentality in Dutch Design. Jeroen Junte

(nai/010 Publishers, ISBN 978-94-6208-520-6)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *