Jonge ontwerpers gezocht voor relatiegeschenk van de burgemeester – Amsterdam schrijft prijsvraag uit

Jonge ontwerpers gezocht voor relatiegeschenk van de burgemeester – Amsterdam schrijft prijsvraag uit

Alleen ontwerpers onder de 30 jaar en wonend in Amsterdam mogen meedoen aan de ontwerpwedstrijd voor het officiële relatiegeschenk van Amsterdam.

Help DesignDigger nóg beter te maken en vul de enquête in. Deelnemers maken kans op een gratis boek!

Help DesignDigger nóg beter te maken en vul de enquête in. Deelnemers maken kans op een gratis boek!

Om nog beter te inzicht te krijgen in de interesses van onze lezers is een enquête opgesteld, met dank aan Artemis Academy Amsterdam. Invullen duurt nog geen 5 minuten.

Verlaten autokerkhof wordt verstilde filmset door lens van fotoduo Erik & Petra Hesmerg

Verlaten autokerkhof wordt verstilde filmset door lens van fotoduo Erik & Petra Hesmerg

De foto’s tonen de schoonheid van vergankelijkheid. Ze zijn gemaakt op een autokerkhof dat al meer dan een halve eeuw verlaten in de Zwitserse natuur ligt.

NU ONLINE: ‘Design Digger Live #5 – Ego-design’. Over doe-het-zelf ontwerp van onze identiteit en emoties

NU ONLINE: ‘Design Digger Live #5 – Ego-design’. Over doe-het-zelf ontwerp van onze identiteit en emoties

De talkshow van een uur is nu terug te kijken. Met als hoofdgast Mieke Gerritzen over haar boek ‘Help Je Zelf!’ Maar ook tech-fashion, e-girls en burn-out animaties.

Zuiverende mondkapspray ‘ontworpen’ met lokale extracten als munt en laurier

Zuiverende mondkapspray ‘ontworpen’ met lokale extracten als munt en laurier

Het Limburgse ontwerpcollectief SOM Tales of Perfume heeft een mondkapspray ontwikkeld waarmee een mondkapje een frisse geur krijgt. De extracten zijn uitsluitend afkomstig van lokale grondstoffen

Red Bull heeft de primeur van het nieuwe kantoorconcept ‘habitoor’ van Casper Schwarz

Red Bull heeft de primeur van het nieuwe kantoorconcept ‘habitoor’ van Casper Schwarz

Het ‘habitoor’ is een nieuw interieur voor de werkomgeving dat zo inspirerend en sociaal is, dat het thuiswerkplek aftroeft. Het is ontwikkeld door interieurarchitect Casper Schwarz.

De musea zijn weer open: welke designexpo’s mag je niet missen?

De musea zijn weer open: welke designexpo’s mag je niet missen?

Zeven exposities in Nederlandse musea met één ding gemeen: een zintuiglijke ervaring van design. Met onder meer muziek in Groningen, kleur in Den Haag en gedachtespinsels in Tilburg.

De fragiele amforen van Tomáš Libertíny groeien door co-creatie met een bijenvolk

De fragiele amforen van Tomáš Libertíny groeien door co-creatie met een bijenvolk

De ontwerper laat bijen een honingraat bouwen op een metalen structuur als ode aan vergankelijkheid. Nu te zien in Rademakers Gallery.

Esther Stam van Studio Modijefsky: “Onze interieurs moeten de mood van gasten versterken”

Esther Stam van Studio Modijefsky: “Onze interieurs moeten de mood van gasten versterken”

Een interview de oprichter van Studio Modijefsky. Al meer dan tien jaar drukt zij een stempel op hippe horeca, die in Amsterdam in het bijzonder. Interieurarchitect en oprichter Esther Stam maakt de balans met het boek Making Space.

Weggeefactie: koffietafelboek ‘Wasted’ is ook handleiding voor circulair design

Weggeefactie: koffietafelboek ‘Wasted’ is ook handleiding voor circulair design

Dertig internationale ontwerpstudio’s die oplossing bieden voor het groeiende afvalprobleem worden uitgelicht. Waaronder ook drie uit Nederland: Sanne Visser, Super Local en Simón Ballen. En oh ja, we geven ook een exemplaar weg aan de eerste inzender naar info@designdigger.nl!

Organische sieraden van Isaac Monté verzamelen gezondheidsdata bij ouderen

Organische sieraden van Isaac Monté verzamelen gezondheidsdata bij ouderen

Met Prosthetic X heeft de Rotterdamse ontwerper een esthetisch alternatief ontwikkeld voor het communiceren van gegevens over de mentale en fysieke gezondheid van ouderen. De privacy blijft bovendien in handen van de gebruiker.

Design Digger Live #5 – Ego-design: doe-het-zelf ontwerp van onze identiteit en emoties

Design Digger Live #5 – Ego-design: doe-het-zelf ontwerp van onze identiteit en emoties

Op dinsdag 24 november (20.30-21.30u) focust de talkshow met hoofdgast Mieke Gerritzen op ‘self design’. Het event wordt live-gestreamed vanuit Pakhuis de Zwijger.

‘Do It Ourselves’ is eerste boek over post-crisis design

Het boek DO IT OURSELVES. A new Mentality in Dutch design zoomt aan de hand van 197 projecten in op een generatie ontwerpers die bevlogen en optimistisch is, maar ook pragmatisch met oog voor schoonheid. Humor en het concept als bijna obligate instrumenten zijn verruild voor engagement en experimenteel onderzoek. Het alombekende Dutch design heeft daarmee een scherpe koerswijziging gemaakt.

Dit is een tijd van extreme veranderingen en uitdagingen maar ook van kansen en mogelijkheden. Ontwerpers kunnen en willen daarin een cruciale rol spelen. Na een diepgevoelde economische crisis dreigt inmiddels een permanente staat van crisis. Tekort aan grondstoffen en energie en een overschot aan co-2 en politieke instabiliteit. Dit is de laatste generatie ontwerpers kunnen zijn die 11 september en de directe gevolgen ervan bewust heeft meegemaakt. Ze zijn zich daarom hyperbewust van de kwetsbaarheid van de wereld. Jonge ontwerpers zijn gevormd door een rauwe realiteit maar reageren met positieve veerkracht. Dit besef is richtinggevend voor hun ontwerppraktijk en loopt daarom als een rode draad door dit boek.

De post-crisis generatie ontwerpers heeft drie drie wezenskenmerken:

Onderzoek – Dat kan praktische en pragmatisch zijn, bijvoorbeeld naar slimme of duurzame materialen. Maar het kan ook experimenteel en speculatief zijn, bijvoorbeeld in het formuleren van alternatieve producten en diensten. Onderzoek wordt daarbij niet meteen dichtgesmeerd met praktische bezwaren maar bestaat uit fantasievolle suggesties voor de toekomst.

SAM – Arvid & Marie

Samenwerking – Maatschappelijke veranderingen in goede banen leiden vergt aanpassingsvermogen en creativiteit. Eigenschappen waarin ontwerpers zijn geschoold. Maar in een wereld die steeds complexer wordt, voldoen pasklare ontwerpoplossingen niet meer. Dat vraagt om kennis van andere disciplines als wetenschap en techniek, politiek en beleid, medische zorg en maatschappelijk werk, ergonomie en economie, activisme en organisatiekunde maar ook scheppende disciplines als kunst, muziek, literatuur en zelfs andere ontwerpers. Dat dwingt de ontwerper in de bescheiden rol van teamspeler. Zet een bioloog aan tafel met een bedrijfskundige en productontwerper, dán wordt een bevlogen idee voor een duurzaam en maakbaar product kansrijk.

Sexual Healing – Nienke Helder

Bevlogenheid – Ontwerpers worden gedreven door een gevoel van noodzaak. Ze zijn niet alleen betrokken bij wereld maar voelen een verantwoordelijkheid ervoor. De productiviteit waarmee ze werken en netwerken is ongekend. Wat ze voortdrijft is een rotsvast geloof in de kracht van design. Een geloof dat ze met design kunnen bijdragen aan een betere wereld. Hun positie is middenin die wereld.

Het boek wordt ingeleid met een krachtig essay. De 197 projecten zijn verdeeld over de daaropvolgende acht hoofdstukken, elk ingeleid met een kort essay en verdiept met een interview met toonaangevende jonge ontwerpers. De geïnterviewde ontwerpers zijn: Frank Kolkman, Gabriel A. Maher, Xandra van der Eijk, Dave Hakkens, Olivier van Herpt, Manon van Hoeckel, Chloé Rutzerveld en collectief Envisions.

De hoofdstukken zijn onderverdeeld in thema’s als Slow Tech (over technologie die menselijke warden als uitgangspunt heeft) Beyond Green (over de veranderende natuur en het Antropoceen) en All Inclusive (over diversiteit, multiculturaliteit en emancipatie). Het laatste negende hoofdstuk is gewijd aan de vele design manifesto’s die de afgelopen jaren zijn verschenen.

Sheltersuit – Bas Timmer

De nieuwe mentaliteit van Nederlandse ontwerpers is daadkrachtig, soms ronduit optimistisch, maar ook pragmatisch. Ontwerper van nu laveren behendig tussen conceptuele vergezichten over robotisering of praktische interventies in juridische ongelijkheid. Ze zetten wetenschappelijke kennis voor slimme energiewinning of maken een kunstzinnige statement over privacy. Maar altijd wordt gedacht in kansen en oplossingen, niet in problemen en obstakels. Er wordt vertrouwd op instinct en intuïtie. Ontwerpers zijn denker en doener ineen. En ze wachten niet tot ze worden gevraagd om mee te denken. Ze doen het zelf!

Do It Ourselves – A New Mentality in Dutch Design. Jeroen Junte

(nai/010 Publishers, ISBN 978-94-6208-520-6)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *