DDW-tour DAG 2: Terug naar de natuur met eco-sieraden en een boom-scanner

DDW-tour DAG 2: Terug naar de natuur met eco-sieraden en een boom-scanner

Elke dag gidst DesignDigger je door Dutch Design Week met de talkshow ‘For starters’ en een opvallende trend. Met vandaag: een hereniging van mens en natuur.

DDW-tour DAG 1: Facefilters, Rembrandt-selfies en ‘zelfhulp-design’

DDW-tour DAG 1: Facefilters, Rembrandt-selfies en ‘zelfhulp-design’

Elke dag gidst DesignDigger je door Dutch Design Week met de talkshow For starters en een opvallende trend. Met vandaag: een vloeibare identiteit met digitale outfits en ‘self design’.

Flex-werkplek van Sabine Marcelis is witte kubus met fonkelend interieur

Flex-werkplek van Sabine Marcelis is witte kubus met fonkelend interieur

In een witte kubus heeft de Rotterdamse ontwerper een opvallende gele werkplek verstopt. Dichtgeklapt het meubel worden verreden.

Deze afstudeerprojecten van de Design Academy spelen in op corona-crisis – maar zijn van blijvende waarde

Deze afstudeerprojecten van de Design Academy spelen in op corona-crisis – maar zijn van blijvende waarde

De ‘corona-designs’ van de graduates van de Design Academy zijn optimistisch en bieden troost. Nu en straks als deze gezondheidscrisis is overwonnen.

Wat gaat er wel door op DDW? Deze vier locaties zijn open voor publiek

Wat gaat er wel door op DDW? Deze vier locaties zijn open voor publiek

Het Van Abbe Museum, MU, het designcomplex van Piet Hein Eek en de Kazerne zijn wél ‘gewoon’ open zijn voor publiek. Uiteraard met timeslots en (streng geadviseerde) van mondkapjes

Wie winnen een Dutch Design Award? Een waterstofzuiger, een cliché-affiche en een ‘shock’ asbak!

Wie winnen een Dutch Design Award? Een waterstofzuiger, een cliché-affiche en een ‘shock’ asbak!

Dit zijn de kanshebbers in de drie belangrijkste categorieën van de : product, communicatie en interactief.

Nieuwe huisstijl DesignDigger door Studio Laucke Siebein

Nieuwe huisstijl DesignDigger door Studio Laucke Siebein

Naast de voortdurende nieuwsstroom is Design Digger uitgebreid met longreads, interviews en dossiers in de afzonderlijke pagina Digging Deeper.

Jan des Bouvrie (1942-2020) – modernist ‘light’ met liefde voor wit, geometrie en glamour

Jan des Bouvrie (1942-2020) – modernist ‘light’ met liefde voor wit, geometrie en glamour

Kijk hier het live-interview met Jan des Bouvrie op de eerste editie van DESIGN DIGGER LIVE. Ter gelegenheid van zijn 50 jarige jubileum waren ook diverse ontwerpers en museumdirecteuren te gast.

Weggeef-exemplaar van ‘Carchitecture’, ronkend stijlboek vol bolides en beton

Weggeef-exemplaar van ‘Carchitecture’, ronkend stijlboek vol bolides en beton

Wie wil er nou niet een gratis exemplaar van het boek Carchitecture? Daarvoor hoef je alleen de naam van de auto op de cover van dit fraaie bladerboek met auto’s en architectuur te mailen naar de reactie van Design Digger.

DDW cancelt alle fysieke presentaties – online programma juist uitgebreid

DDW cancelt alle fysieke presentaties – online programma juist uitgebreid

De gemeente Eindhoven heeft de vergunning voor DDW ingetrokken. Het evenement zal dit jaar uitsluitend online zijn te bezoeken.

Bronzen stadslicht en lege discobollen op ‘corona-proof’ editie van big art

Bronzen stadslicht en lege discobollen op ‘corona-proof’ editie van big art

Vier tips voor de corona-proof editie van de kunstmanifestatie Bg Art op het Hembrugterrein in Zaandam.

Virtueel en analoog morfen bij talent-nominaties van Dutch Design Awards

Virtueel en analoog morfen bij talent-nominaties van Dutch Design Awards

Productontwerper Simon Dogger, food designer Katinka Versendaal en ‘virtual couturier’ Iris van Wees zijn genomineerd in de categorie ‘Young Designer’. De uiteindelijke winnaar wordt over drie weken bekend gemaakt tijdens Dutch Design Week.

Corona-files #6: Troostrijk food-concept van Chloé Rutzerveld

“Bij voedsel wordt in de eerste plaats aan bouw- en brandstoffen voor ons lichaam gedacht. Maar eten is ook een onmisbare manier om te socializen. Juist deze functie staat in de huidige lockdown-samenleving onder druk”, zegt food designer Chloé Rutzerveld. “Door het corona-virus kunnen we niet meer gezellig uiteten of met de opa en oma en de rest van de  familie aan tafel.” Daarbij kan voedsel ook troost bieden. “Door lekker te eten vergeet je even je zorgen.” Kortom, de waarde van voedsel wordt uitgerekend in deze lockdown-tijden niet volledig onderkent.

Daarom ontwikkelde Rutzerveld het voedselconcept We lusten je rauw, Covid-19!, een serie van drie conceptuele gerechtjes. “Inspiratie kreeg ik van anatomische votieven die mensen al vanaf de 4e eeuw voor Christus aan de goden offeren. Dit zijn aardewerk beeldjes  van menselijk lichaamsdelen: handen, benen, ogen, longen, maar ook borsten en genitaliën. Door dergelijke objecten in tempels en heiligdommen te plaatsen, hoopte men dat de goden de ziekte en het betreffende lichaamsdeel zou genezen.” De gerechtjes van Chloé Rutzerveld hebben eenzelfde emotionele lading voor de omgang met Covid-19. “Het zou toch fijn zijn als deze onzichtbare vijand een fysieke vorm krijgt, zodat we het als hedendaagse votieven letterlijk kunnen verslinden. Of in de pan te hakken. Er zijn in het Nederlands tal van zulke uitdrukkingen.”

Corona ice cream – Chloé Rutzerveld

Het meest plastisch is een ijsje gemaakt van puur fruit. “Vandaar de titel We lusten je rauw, Covid-19!.” Een smoothie is in een mal van in de vorm van een viruscel gegoten; de uitstaande paarse vruchtendeeltjes zijn er later aan geplakt. Ook is polenta, een Italiaans gerecht van maïsmeel in een long-vormige mal gegoten. De longblaasjes ten slotte zijn verbeeld door bevroren tomatensoep dat langzaam ontdooit. “Het virus leidt vaak tot een longontsteking, doordat het op hol geslagen immuunsysteem ook gezonde cellen aanvalt waardoor longblaasjes vollopen met vocht in plaats van lucht en de longen uiteindelijk niet meer genoeg zuurstof kunnen opnemen.”

Alveoli tomato soup – Chloé Rutzerveld

De meeste voedselprojecten van Chloé Rutzerveld gaan veelal over het zichtbaar maken van de invloed van technologie op ons eten. “Dit project is wat luchtiger. Het gaat letterlijk over de buitenkant van ons voedsel.” Maar de achterliggende gedachte is niet minder ernstig. “Door de lockdown neemt de waardering voor voedsel toe. Mensen hebben meer tijd om in de keuken te staan. Inkopen doen op de boerderij is een welkom uitje. De grote uitdaging is om dat gevoel vast te houden. Hopelijk helpen projecten als deze daarbij.”

Chloe Rutzerveld
FOTO Maikel Samuels

Inmiddels werkt Chloé Rutzerveld aan een nieuw project dat de kloof tussen hyper-efficiënt smart food en de sensorische en emotionele beleving van voedsel verkent. “Er komst steeds meer voedsel op de markt dat dankzij nieuwe technologie extreem voedzaam is, denk bijvoorbeeld aan microbieel geproduceerd eiwitpoeder. Daar is op zich niet op tegen. Het is zelfs een heel duurzame manier om alle benodigde voedingsstoffen te produceren in de toekomst. Maar het mag niet ten koste gaan van de beleving van voedsel. Voedsel is ook in alle opzichten  een basisbehoefte. Ik wil mensen daarover aan het denken zetten.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *