Event Nieuws

EENMALIGE POP-UP EXPO IWAN BAAN MET FOTO’S INDIASE PELGRIMSTAD

Op de korte maar krachtige expositie Undercurrent van het Amsterdamse fotografieplatform The Gallery Club zijn antropologische fotoreportages te zien van Roosmarijn Pallandt en Iwan Baan.

In 2013 maakte de beroemde architectuurfotograaf Iwan Baan een reis naar Kumbh Mela, een stad die eens in de twaalf jaar verrijst op een drooggevallen eiland in de heilige rivier de Ganges in Noord-India. Met meer dan 80 miljoen bezoekende pelgrims is Kumbh Mela de grootste tijdelijke stad ter wereld. “In amper een paar weken tijd wordt een complete stad uit de grond gestampt, inclusief straten, pleinen en bruggen maar ook winkels, tempels en zelfs ziekenhuizen. Werkelijk alles is er”, zegt Gili Crouwel, initiatiefnemer van The Gallery Club. Van 6 tot en met zondag 8 maart hangen de foto’s van de Kumbh Mela op de expositie Undercurrent van The Gallery Club op de Binnenkant 17 in Amsterdam. Ook te zien is werk van fotograaf Roosmarijn Pallandt.

FOTO Iwan Baan

Hoewel Iwan Baan naam maakte als architectuurfotograaf – zijn eerste grote opdracht was van Rem Koolhaas om het bouwproces van de CCTV toren in Beijing vast te leggen – is hij volgens Crouwel veel meer dan dat. “Gebouwen legt hij vast met veel scherpte en gevoel voor verhouding en formaat maar ook in vaste kaders en statisch. Het zijn mensen die de hoofdrol opeisen in zijn foto’s. Altijd zie je wel ergens iemand lopen, spelen, eten, slapen of gewoon verveeld voor zich uit staren. Het gaat uiteindelijk niet om gebouwen maar om hoe deze worden gebruikt door mensen. Het gaat over onszelf eigenlijk. Je voelt je al kijker onderdeel van zijn foto’s.”  

FOTO Iwan Baan

Kenmerkend voor Iwan Baan is zijn bijna obsessieve belangstelling voor tijdelijke woonstructuren. Zo maakte hij ook een indringende fotoreportage over Torre David in de Venezuelaanse hoofdstad Caracas. Deze nooit afgebouwde en daarom leegstaande en vervolgens gekraakte kantoortoren biedt onderdak aan een informele maar levendige woongemeenschap. In de 45 verdiepingen tellende favela zijn winkels, kappers, gyms en andere sociale structuren. Met veel gevoel voor menselijk gedrag legde Iwan Baan het dagelijks  leven in dit bizarre gebouw vast. Daarnaast maakte hij indringende fotoseries van slums in onder meer Kenia en Nigeria. Crouwel: “Wat zijn werk bijzonder maakt is dat hij daarbij zowel tot in de kleinste details inzoomt op de gezichten van bewoners maar ook spectaculaire luchtfoto’s en panorama’s schiet. Je ziet een mens maar ook de mens.”

FOTO Iwan Baan

Ook te zien op Undercurrent zijn foto’s van de fotograaf/kunstenares Roosmarijn Pallandt. Crouwel: “Beide fotografen reizen intensief. Waar Iwan Baan veelal kort op een plek verblijft en daarbij kijkt vanuit architectuur, daar kiest Roosmarijn er voor om juist om twee, soms drie maanden op één plek te blijven en de mens in zijn natuurlijke omgeving te plaatsen. Zij heeft een scherp oog voor de mystiek van het bestaan.” Naast fotografie maakt Roosmarijn Pallandt ook bijzondere platina prints, etsen en video- en geluidsinstallaties. Ook maakt ze met lokale bewoners textiele werken van lokale materialen. “Haar kleurgebruik is ingetogener dan dan Iwan, die juist veelkleurig werkt. Maar beiden fotograferen met een antropologische blik.”

FOTO Roosmarijn Pallandt

The Gallery Club werd in 2015 opgericht door Gili Crouwel. “Wij zijn een platform voor fotografie dat zich presenteert met pop-up exposities enn op internationale foto- en kunstbeurzen. Zo waren wij dit jaar te zien op Photo LA in Los Angeles en Paris Photo in New York. Om fotografen en andere professionals te verbinden met verzamelaars en gewoon liefhebbers organiseren wij ook diners.”

FOTO Roosmarijn Pallandt

Opvallend is dat in Nederland veelal wordt gekozen voor kortlopende exposities van een weekeinde. “De ervaring heeft geleerd dat mensen alleen in het weekeinde komen, en dan ok nog eens naar de opening of de finissage.” Ook kiest Crouwel voor wisselende locaties. “The Gallery Club was als eens te gast bij veilinghuis Sotheby’s in het grachtenhuis van journalist Tracy Metz. Voor deze editie zijn uitgenodigd in De Binnenkant, eveneens een privéhuis dat door de eigenaren wordt opengesteld voor exposities.”

FOTO Roosmarijn Pallandt

Voor de aanstaande expositie Undercurrent van The Gallery Club zijn nog enkele plekken beschikbaar voor het besloten diner. De kosten zijn 81 euro – and yes, the artists will be present! Reserveren kan hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *