Interieurarchitect Casper Schwarz ontwerpt ‘happy place’ voor design startup OCCO

Interieurarchitect Casper Schwarz ontwerpt ‘happy place’ voor design startup OCCO

OCCO is een Estlandse startup met een online database met ruim 200 duizend interieurproducten. Deze digitale tool waarmee (interieur) architecten snel en efficiënt kunnen zoeken naar een geschikt meubel wordt nu ondersteunt door een fysieke servicedesk. “Een happy space waarin je kunt werken en ontmoeten”, aldus interieurontwerper Casper Schwarz.

LONGREAD TALENT #1 – Ik en mijn praktijk: Hoe onderzoekende ontwerptalenten zich opnieuw (moeten) uitvinden

LONGREAD TALENT #1 – Ik en mijn praktijk: Hoe onderzoekende ontwerptalenten zich opnieuw (moeten) uitvinden

In samenwerking met het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie wordt in een serie van vier longreads de balans opgemaakt van zeven jaar Talentontwikkeling. Wat zijn de dromen en dilemma’s van een aanstormende ontwerpgeneratie? Vandaag deel 1: “Het vakgebied is opgerekt met kritisch onderzoek, vrij experiment en verdiepende samenwerking.”

ICONISCH LOGO #3 Randstad: het autoritaire én warme functionalisme van Total Design

ICONISCH LOGO #3 Randstad: het autoritaire én warme functionalisme van Total Design

Een goed ontworpen logo is een bepalende succesfactor voor een merk of product. Daarom worden in deze serie iconische logo’s onderzocht. Wat is de succesfactor van Randstad? Het strikte toepassing van het modernisme door Ben Bos (1930-2017) van Total Design. “Ik streef naar directheid in een heldere beeldtaal.”

DesignDigger LIVE #9 is nu online. ‘Fake this!’ – design tussen digitaal en analoog

DesignDigger LIVE #9 is nu online. ‘Fake this!’ – design tussen digitaal en analoog

Deze 9de editie van DesignDigger LIVE vanuit Pakhuis de Zwijger staat online. Onder de noemer Fake This! werden de vervagende grenzen tussen digitaal en analoog verkend.

Teun Zwets wint Kazerne Design Award met geïmproviseerde huisraad van straatafval

Teun Zwets wint Kazerne Design Award met geïmproviseerde huisraad van straatafval

De jonge ontwerper Teun Zwets is de winnaar van de Kazerne Design Award, een jaarlijkse prijs voor pas-afgestudeerde ontwerpers van de Design Academy Eindhoven. Zwets kreeg de prijs voor zijn ‘spontane interieurcollectie Teunland,

MILAAN 2021 – SLOT Dit zijn de dominante trends: van circulaire art deco tot intieme huisvlijt

MILAAN 2021 – SLOT Dit zijn de dominante trends: van circulaire art deco tot intieme huisvlijt

De afgelopen week deed DesignDigger verslag van een ietwat teleurstelllende Milan Design Week. Al tekenden zich ook zichtbare trends af. De zes dominante staan hier op een rij.

PREVIEW GLUE Duurzame fabrikanten Banne en Interface slaan handen ineen op design event  Glue Amsterdam

PREVIEW GLUE Duurzame fabrikanten Banne en Interface slaan handen ineen op design event Glue Amsterdam

Deze week is in Amsterdam de vierdaagse designroute Glue. DesignDigger is erbij. Met vandaag: een dubbelpresentatie met een nieuwe stoel van Lex Pott voor meubelmerk Banne en een duurzaam vloertapijt van Interface.

GLUE PREVIEW Dutch design en Marokkaans ambacht verenigd in vloerkleden, een initiatief van Mina Abouzahra

GLUE PREVIEW Dutch design en Marokkaans ambacht verenigd in vloerkleden, een initiatief van Mina Abouzahra

Ontwerpers Bertjan Pot, Wieki Somers, Amie Dicke en Mattijs van Bergen hebben een ontwerp gemaakt voor One Square Meter Berber. Met dit sociaal designproject van Mina Abouzahra wordt samengewerkt met Marokkaanse ambachtsvrouwen. “Marokko heeft een ongelooflijke ambachtelijke vaardigheden, maar veel daarvan dreigen snel te verdwijnen”

MILAAN2021 DAG #4 Design Academy Eindhoven – Vijf hoopvolle én praktische oplossingen

MILAAN2021 DAG #4 Design Academy Eindhoven – Vijf hoopvolle én praktische oplossingen

De ‘verloren’ afstudeerlichting 2020 van de Design Academy Eindhoven kreeg eindelijk het podium. De werken op de Graduation show in Milaan getuigen van een krachtige, kritische maar hoopvolle en oplossingsgerichte blik op de wereld. Vijf worden er uitgelicht.

MILAAN2021 DAG #3 Alcova – Post-apocalyptisch design dat verwondert en verwart

MILAAN2021 DAG #3 Alcova – Post-apocalyptisch design dat verwondert en verwart

De groepsexpositie Alcova op een verlaten legerkazerne neemt een voorschot op een doemscenario waarin aarde en klimaat zijn uitgeput. Tussen de puinhopen en distels staat rudimentaire design, onverslijtbaar en gemaakt uit noodzaak. Functioneel? Nauwelijks. Maar wel beklemmend.

MILAAN 2021 DAG #2 Masterly – Dutch Design staat tegenwoordig voor duurzaam en zakelijk

MILAAN 2021 DAG #2 Masterly – Dutch Design staat tegenwoordig voor duurzaam en zakelijk

Het ‘officieuze’ Nederlandse paviljoen Masterly profileert Dutch design waarbij experiment, een kritische en onderzoekende houding en ontregelende humor zijn verruild voor duurzaamheid, een geruststellende knipoog en een zakelijke insteek.

MILAAN2021 DAG #1 Rho Fiera – Groot, groter, kleinst

MILAAN2021 DAG #1 Rho Fiera – Groot, groter, kleinst

DesignDigger is de hele week op Milan Design Week en doet dagelijks verslag. De aftrap is vanzelfsprekend vanaf de meubelbeurs zelf, die kleiner was dan ooit. Maar de stoelen zijn juist oversized.

Vlaamse safari langs ‘design met dieren’ – deel 2

In het Vlaamse stadje Genk opent kunstenaar Koen van Mechelen deze zomer zijn nieuwe kunstcentrum Labiomista. Aanleiding voor een roadtrip langs dieren, design en kunst, waarbij al een tussenstop werd gemaakt bij de Verbeke Foundation in Kemzeke (tussen Antwerpen en Brugge). Nu wordt de expositie Dieren Op Maat in het Design Museum in Gent bezocht.

Mens en dier zijn de afgelopen duizenden jaren steeds meer met elkaar vervlochten. Op de eerste rotstekeningen stonden immers bizons afgebeeld. Soms is de band hecht en wederkerig, bijvoorbeeld bij aaibare huisdieren of blindengeleidehonden. Een metgezel. Soms is de verhouding functioneel, zoals de koe die melk geeft en de kip die eieren legt. En steeds vaker is de verhouding volledig uit balans; bij dierproeven bijvoorbeeld. Of als dieren worden gezien als jachttrofee of modeaccessoire.

Aan de hand van deze complexe vragen verkent de expositie Dieren Op Maat van de Duitse curator Tanja Seiner de soms liefdevolle en vaak ongelijke maar altijd veranderende relatie tussen mens en dier. En natuurlijk de rol die design hierbij speelt of kan spelen. In de zoektocht naar de ‘juiste balans’ creëren ontwerpers producten die de emancipatie van dieren bevordert. Ook onderzoeken ze alternatieven voor dierlijke grondstoffen. Tegelijkertijd ontwerpen ze scenario’s die naar de toekomst kijken – welke positie hebben dieren in het Antropoceen? De manier waarop ontwerpers zich verhouden tot dieren is in Dieren Op Maat onderverdeeld in drie thema’s.

In Metgezellen + Tegenhangers wordt de fascinatie van de mens voor dieren onderzocht. Soms worden menselijke emoties en gedrag geprojecteerd op dieren; denk aan de vele kattenfilmpjes en de beauty clinics voor honden. Tegelijk waant de mens zich superieur aan het dier en gebruikt het voor bont of als speeltje.

Grondstoffen en Alternatieven biedt een kritische blik op onder meer de bio-industrie voor vlees. In hoeverre is kweekvlees – denk aan het In Vitro Cookbook van Next Nature Network – een alternatief. Ook te zien hier is het project Herbast waarin food designer Marije Vogelzang speelt met verwachtingen door vegaburgers zo vorm te geven dat ze afkomstig lijken van fantasiedieren. En wat zijn de ethische grenzen aan het kweken van dieren? Geoorloofd indien dieren worden gebruik om menselijke transplantatie-organen te kweken? En verboden indien dieren worden genetisch worden gemanipuleerd voor hogere vleesopbrengst?

Tot slot wordt met Optimalisatie + Toekomstvisie ingezoomd op welke rigoureuze veranderingen op til staan. Zijn de levende wezens die tegenwoordig worden gecultiveerd in laboratoria überhaupt nog wel dieren? En wat zijn hun rechten? Wat als bijvoorbeeld een tijgerpenis op basis van stamcellen in de laboratorium wordt gekweekt, is de intelligente vraag die ontwerper Kuang-Yi Ku stelt met zijn Tiger Penis Project. Is deze tijgerpenis die niet afkomstig van een wilde tijger maar uit een kweekbakje nog wel geschikt als traditioneel Chinees geneesmiddel? Oftewel wat zijn eigenlijk de grenzen van onze liefde voor dieren die we zelf hebben gemaakt?

Het resultaat is een overzichtelijke – ietwat kleine, zou je ook kunnen zeggen – expositie die niettemin veel urgente design-en-dieren-thema’s aansnijdt. De selectie is breed en verrassend en zeer internationaal; de zaalteksten zijn leesbaar en informatief. Wat wel wringt is de afstandelijke opstelling. Een expositie die wil ingaan op de bizarre intimiteit tussen mens en dier en anderzijds de grillige dierennatuur wil schetsen, verdient een andere opstelling dan sokkels en vitrines. Kortom, er had iets meer leven in het tentoonstellingsontwerp kunnen zitten.

Dieren op Maat. Designmuseum Gent. T/m 29 september 2019. Met werk van de Nederlandse ontwerpers: Theo Deutinger, Kuang-Yi Ku, Christien Meindertsma, Next Nature Network, Basse Stittgen, Marije Vogelzang, Iris van Herpen e.a.