INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Het nieuwe voedsel is plofinsekten en kweekvlees – aldus chloé rutzerveld

Wat ligt er in 2050 op je bord? Waar komt dit voedsel vandaan? En hoe wordt het gemaakt? Misschien wel plofinsecten of poeder op basis van je DNA profiel. De expositie Voedsel van morgen is een reis naar de toekomst van ons eten. ‘Het huidige voedsel­systeem is onhoudbaar’, zegt Chloé Rutzerveld. “De ­wereldbevolking groeit waarschijnlijk tot 10 miljard mensen in 2050, die kunnen we niet voeden als we niets veranderen aan de voedselproductie en -consumptie.” Bezoekers van de interactieve tentoonstelling Voedsel van morgen moeten bij de ingang een keuze maken welke route ze willen volgen. Geloven ze dat de oplossing van het voedselprobleem ligt in dierlijke, plantaardig of technocratisch voedsel?

DD526089

Voedsel van morgen bestaat uit een twintigtal voedselinnovaties . De expositie is een samenwerking met Next Nature Network en te zien in de nieuwe externe tentoonstellingsruimte De Studio van kennismuseum NEMO op het Marineterrein in Amsterdam. 

DD526184

Sommige projecten zijn wetenschappelijk, zoals kweekvlees uit het laboratorium en een robotkoe die melk kan produceren. Andere projecten – met name die van Rutzerveld zelf – ­balanceren tussen kunst, design en technologie, zoals haar Digestive Food, een bal met alle noodzakelijke bouwstoffen.

DD526025

Pasklare antwoorden wil Rutzerveld niet geven met Voedsel van morgen . “Ik wil juist ons voedselsysteem bevragen. Waarom moet kweekvlees van een koe komen, en niet van een muis, waarvan de stamcellen veel geschikter zijn, omdat ze sneller delen? Het kweekvlees zelf heeft bovendien nauwelijks smaak en textuur. Dat wordt allemaal ­toegevoegd. Dus als we feitelijk gekweekt eiwitweefsel eten, waarom zou dat dan niet van een muis kunnen zijn?”

Opvallende vragen op Voedsel van morgen zijn:

Miljoenen mensen zijn ondervoed; tegelijkertijd neemt obesitas toe. Hoe kan de balans in voedselconsumptie worden hersteld?Met functionele voeding die volledig is afgestemd op onze fysieke behoefte. Er zijn al gezonde shakes als Soylent op de markt, die feitelijk alle bouwstoffen bevatten. Rutzervelds Digestive Food bestaat uit kunstmatige voedselballen waarin koolhydraten, eiwitten, vetten en micronutriënten in verschillende lagen, in de volgorde van vertering, worden opgebouwd. “Door deze efficiëntere spijsvertering kunnen we in theorie 100 procent van ons voedsel, in plaats van de huidige 75 procent, absorberen en hebben we dus 25 procent minder voedsel nodig.” De ballen komen uit het laboratoriumwaar ­direct koolhydraten worden gekweekt met behulp van bacteriën, algen of andere micro-organismen. “De voedsel­ballen kunnen worden gepersonaliseerd, bijvoorbeeld met extra eiwit of vitaminen afhankelijk van de persoonlijke behoefte. Net zoals de kleur, textuur en smaak.”

difestive food

Hoe kan de productie van alternatieve voedselbronnen worden gestimuleerd? Insecten zijn rijk aan eiwitten en worden gekweekt met ­minimale gevolgen voor het milieu. Toch gebeurt dat maar mondjesmaat. Om de kweek te bevorderen kunnen ‘plofinsecten’ worden ontwikkeld, met minder pootjes en zonder hard pantser en die onhandige vleugels. Lekker sappig, met een verbeterde smaak voor culinaire hoogstandjes. Dan is de opbrengst hoger en wordt de productie efficiënter. Rutzerveld: “Spelen ethische dilemma’s – zoals bij kippen en varkens – daarbij ook een rol?”

20190708_161947

De voedselproductie wordt steeds technologischer. Hoe kunnen we blijven genieten van voedsel? Door functioneel voedsel te ‘verrijken’ met augmented reality bijvoorbeeld. De ­Japanse kunstenaar Takuji Narumi laat zien dat het mogelijk is een simpel koekje te laten smaken naar een chocolade-, aardbeien- of citroenkoekje, doordat een virtualrealitybril een afbeelding over het koekje legt en geur wordt afgescheiden. “Wellicht kunnen we met deze techniek ooit gezonde voeding naar hamburgers laten smaken.”

Takuji Narumi