LOGO ICOON #2 Nike: een ‘swoosh’ vol Goddelijke beweging

LOGO ICOON #2 Nike: een ‘swoosh’ vol Goddelijke beweging

Een goed ontworpen logo is een bepalende succesfactor voor een merk of product. Daarom worden in deze serie iconische logo’s onderzocht. Wat is de succesfactor van de ‘swoosh’ van Nike, het meest herkenbare – en daardoor wellicht ook meest waardevolle – sportlogo, dat dit jaar zijn 50ste verjaardag viert?

Kantoorontwerp van Beyond Space met golvende gordijnen weerspiegelt het Amsterdamse IJ

Kantoorontwerp van Beyond Space met golvende gordijnen weerspiegelt het Amsterdamse IJ

Het Amsterdamse architectenbureau Beyond Space heeft een kantoor annex showroom ontworpen met opvallende gordijnen. De golvende “constructie van stof” weerspiegelt de locatie aan het IJ in Amsterdam.

Eindhovense ontwerpers en merken presenteren nieuw werk op 3-daags event Design Open

Eindhovense ontwerpers en merken presenteren nieuw werk op 3-daags event Design Open

Een groot aantal Eindhovense ontwerpers en andere initiatieven laten tijdens het weekend van 13 t/m 17 juni publiek toe in hun studio’s en werkplaatsen. tijdens het event Design Open. Om zo hun nieuwste producten te kunnen tonen aan een professioneel publiek. Bezoek is op afspraak.

Spoorwegmuseum toont unieke treinaffiches – van art deco tot Anthon Beeke

Spoorwegmuseum toont unieke treinaffiches – van art deco tot Anthon Beeke

De tentoonstelling ‘Spoor van verbeelding’ in het Spoorwegmuseum toont historische spoorwegaffiches. De verzameling Nederlandse affiches schetst een fraai beeld van hoe reizigers door de tijd heen werden verleid om de trein te nemen.

Expositie ‘Waterschool’ van Studio Makkink & Bey onderdeel van Architectuurbiënnale van Rotterdam

Expositie ‘Waterschool’ van Studio Makkink & Bey onderdeel van Architectuurbiënnale van Rotterdam

Met deze tentoonstelling die is opgezet als een alternatieve school wordt verkend hoe de toekomstige bewoners van het nieuwe woongebied MH4 in Rotterdam op een duurzame manier kunnen leven op, rond en met water. Te zien is werk van meer dan dertig geselecteerde ontwerpers, architecten en kunstenaars.

‘Ocean Chair’ van Zuiver is vervaardigd van afvalplastic uit zee

‘Ocean Chair’ van Zuiver is vervaardigd van afvalplastic uit zee

De ‘Ocean Chair van designlabel Zuiver is gemaakt van plastic afval dat uit de oceanen is gehaald. hiervoor wordt samengewerkt met het internationale ReSae Project. Hert ontwerp is van de Amsterdamse ontwerpstudio APE.

Covid-proof designbeurs OBJECT reguleert bezoekersstroom met verruimde openingstijden

Covid-proof designbeurs OBJECT reguleert bezoekersstroom met verruimde openingstijden

Designbeurs OBJECT (1-4 juli) is dit jaar een dag langer open. Het event opent op donderdag om open te blijven tot zondag. Daarmee duurt deze negende editie maar liefst vier dagen lang. Ook worden de openingstijden verruimd, om de bezoekersstromen nog beter te reguleren.

WEGGEEFACTIE – Vijf vrijkaarten voor talkshow ‘Designalism: Design + Journalism’ op 9 juni

WEGGEEFACTIE – Vijf vrijkaarten voor talkshow ‘Designalism: Design + Journalism’ op 9 juni

In de talkshow Designalism: Design + Journalism’ op 9 juni (20:00 – 21:30) vertellen professionals en innovators op het snijvlak van design, kunst en journalistiek over hun beroepspraktijk. Het event wordt live gestreamed vanuit het Instituut voor Beeld en Geluid Den Haag. DesignDigger geeft vijf vrijkaart weg!

THEO PLOEG – TECH TALK #5  “Waarom we moeten leren luisteren naar complotdenkers”

THEO PLOEG – TECH TALK #5 “Waarom we moeten leren luisteren naar complotdenkers”

Elke laatste vrijdag van de maand (of incidenteel een eerste maandag) laat Theo Ploeg zijn licht schijnen over de laatste ontwikkelingen in tech – en vooral wat het met ons doet. Vandaag: waarom complotdenkers. ons bewust maken van de absurditeit van wat wij zien als normaal.

DRIFT verheft het maakproces van ‘paardenbloemlamp’ tot een 4-daagse performance in Carré

DRIFT verheft het maakproces van ‘paardenbloemlamp’ tot een 4-daagse performance in Carré

Lonneke Gordijn en Ralph Nauta van de Amsterdamse ontwerpstudio DRIFT tonen voor de eerste en laatste keer het maakproces van Fragile Future, het kunstwerk met paardenbloemen dat te zien was in het verjaardagsinterview van Konigin Máxima. Dat doen zijn vier dagen lang op het podium van Carré.

Kunstenaar Florentijn Hofman plaatst groene cocon voor persoonlijke transformatie in Schiedamse kerk

Kunstenaar Florentijn Hofman plaatst groene cocon voor persoonlijke transformatie in Schiedamse kerk

Kunstenaar Florentijn Hofman heeft een groen, opblaasbaar kunstwerk geplaatst tussen de zuilen van de Grote of Sint Janskerk in Schiedam. Bezoekers kunnen deze ‘Stadscocon’ betrden voor een “persoonlijke transformatie, aldus Hofman.

Super Salone in Milaan van 5-10 september wordt verkoopbeurs met alle meubelmerken op één lange wand, een idee van curator Stefano Boeri

Super Salone in Milaan van 5-10 september wordt verkoopbeurs met alle meubelmerken op één lange wand, een idee van curator Stefano Boeri

Onder de noemer Super Salone wordt de verplaatste meubelbeurs van Milaan Design Week in aangepaste vorm gehouden van 5 tot 10 september 2021. Nieuw is onder meer een digitaal platform voor het kopen van meubels en een flexibele wand in plaats van de reguliere beursstands. Het concept is bedacht de Italiaanse architect Stefano Boeri, die is aangesteld als hoofdcurator.

Het nieuwe voedsel is plofinsekten en kweekvlees – aldus chloé rutzerveld

Wat ligt er in 2050 op je bord? Waar komt dit voedsel vandaan? En hoe wordt het gemaakt? Misschien wel plofinsecten of poeder op basis van je DNA profiel. De expositie Voedsel van morgen is een reis naar de toekomst van ons eten. ‘Het huidige voedsel­systeem is onhoudbaar’, zegt Chloé Rutzerveld. “De ­wereldbevolking groeit waarschijnlijk tot 10 miljard mensen in 2050, die kunnen we niet voeden als we niets veranderen aan de voedselproductie en -consumptie.” Bezoekers van de interactieve tentoonstelling Voedsel van morgen moeten bij de ingang een keuze maken welke route ze willen volgen. Geloven ze dat de oplossing van het voedselprobleem ligt in dierlijke, plantaardig of technocratisch voedsel?

DD526089

Voedsel van morgen bestaat uit een twintigtal voedselinnovaties . De expositie is een samenwerking met Next Nature Network en te zien in de nieuwe externe tentoonstellingsruimte De Studio van kennismuseum NEMO op het Marineterrein in Amsterdam. 

DD526184

Sommige projecten zijn wetenschappelijk, zoals kweekvlees uit het laboratorium en een robotkoe die melk kan produceren. Andere projecten – met name die van Rutzerveld zelf – ­balanceren tussen kunst, design en technologie, zoals haar Digestive Food, een bal met alle noodzakelijke bouwstoffen.

DD526025

Pasklare antwoorden wil Rutzerveld niet geven met Voedsel van morgen . “Ik wil juist ons voedselsysteem bevragen. Waarom moet kweekvlees van een koe komen, en niet van een muis, waarvan de stamcellen veel geschikter zijn, omdat ze sneller delen? Het kweekvlees zelf heeft bovendien nauwelijks smaak en textuur. Dat wordt allemaal ­toegevoegd. Dus als we feitelijk gekweekt eiwitweefsel eten, waarom zou dat dan niet van een muis kunnen zijn?”

Opvallende vragen op Voedsel van morgen zijn:

Miljoenen mensen zijn ondervoed; tegelijkertijd neemt obesitas toe. Hoe kan de balans in voedselconsumptie worden hersteld?Met functionele voeding die volledig is afgestemd op onze fysieke behoefte. Er zijn al gezonde shakes als Soylent op de markt, die feitelijk alle bouwstoffen bevatten. Rutzervelds Digestive Food bestaat uit kunstmatige voedselballen waarin koolhydraten, eiwitten, vetten en micronutriënten in verschillende lagen, in de volgorde van vertering, worden opgebouwd. “Door deze efficiëntere spijsvertering kunnen we in theorie 100 procent van ons voedsel, in plaats van de huidige 75 procent, absorberen en hebben we dus 25 procent minder voedsel nodig.” De ballen komen uit het laboratoriumwaar ­direct koolhydraten worden gekweekt met behulp van bacteriën, algen of andere micro-organismen. “De voedsel­ballen kunnen worden gepersonaliseerd, bijvoorbeeld met extra eiwit of vitaminen afhankelijk van de persoonlijke behoefte. Net zoals de kleur, textuur en smaak.”

difestive food

Hoe kan de productie van alternatieve voedselbronnen worden gestimuleerd? Insecten zijn rijk aan eiwitten en worden gekweekt met ­minimale gevolgen voor het milieu. Toch gebeurt dat maar mondjesmaat. Om de kweek te bevorderen kunnen ‘plofinsecten’ worden ontwikkeld, met minder pootjes en zonder hard pantser en die onhandige vleugels. Lekker sappig, met een verbeterde smaak voor culinaire hoogstandjes. Dan is de opbrengst hoger en wordt de productie efficiënter. Rutzerveld: “Spelen ethische dilemma’s – zoals bij kippen en varkens – daarbij ook een rol?”

20190708_161947

De voedselproductie wordt steeds technologischer. Hoe kunnen we blijven genieten van voedsel? Door functioneel voedsel te ‘verrijken’ met augmented reality bijvoorbeeld. De ­Japanse kunstenaar Takuji Narumi laat zien dat het mogelijk is een simpel koekje te laten smaken naar een chocolade-, aardbeien- of citroenkoekje, doordat een virtualrealitybril een afbeelding over het koekje legt en geur wordt afgescheiden. “Wellicht kunnen we met deze techniek ooit gezonde voeding naar hamburgers laten smaken.”

Takuji Narumi