INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Japans design: harmonieuze eenvoud en verstilde schoonheid

JAPAN

De verstilde schoonheid van Japans design is meer dan een stijl. Het is verankerd in de volksaard en je ziet het dan ook in beeldende kunst, mode, kalligrafie of een theeceremonie en het verleidingspel van de geisha. Wat dit zorgvuldig gestileerde minimalisme gemeen heeft, is de poging om de essentie van een voorwerp – door Japanners omschreven als ki – te verbeelden. Vandaar dus dat streven naar eenvoud en harmonie.

Al even ‘Japans’ is een diepe verbondenheid met de natuur , wat weer een onuitputtelijke inspiratiebron is voor de perfecte harmonie. Er is een uitgesproken voorkeur voor pure en ongerepte materialen. En dat hoeft niet per se soepel zijde, glanzend bamboehout of doorschijnend rijstpapier te zijn. Waar anders dan in Japan oogt een gebouw als twee gevouwen vellen papier die aan elkaar zijn gelijmd, zoals de creaties van architect Tadao Ando.

Dat ‘Made in Japan’ een synoniem is voor hightech elektronica is een grove vergissing. De monozukuri oftewel ‘de kunst van het maken’ staat er nog steeds in hoog aanzien. Voor traditioneel aardewerk of ambachtelijk houtsnijwerk worden grif tienduizenden euro’s betaald. Maar inmiddels werkt de traditionele maakindustrie graag samen met  internationale ontwerpers, waaronder ook veel Nederlanders. Dit moderne design uit Japan voorziet de eeuwenoude traditie met een vleugje kosmopolitisch grandeur. Maar onveranderd is de verstilde schoonheid.

TOP 3 MERKEN

Karimoku New Standard

Al meer dan 70 jaar produceert Karimoku meubels van hoogwaardig eikenhout en lokale soorten uit de eigen bossen. In 2009 lanceerde de fabrikant de frisse collectie New Standard met meubels van jonge Japanse en Europese ontwerpers, waaronder Scholten & Baijings. De duurzame collectie (de fabriek staat naast het bos en voor elke boom die wordt gekapt wordt een nieuwe geplant) is speels en avontuurlijk maar toch stijlvol en dus toch harmonieus. Dit Japans design voor beginners is zeer succesvol; Karimoku New Standard is inmiddels het bekendste Japanse meubelmerk – buiten Japan, dat wel.

Scholten & Baijings – Karimoku

Japan Creative

Niet echt een merk maar meer een platform om traditionele Japanse bedrijven te koppelen aan avontuurlijke ontwerpers uit het buitenland. Een soort Droog maar wel verfijnd en zonder de concepten. Dit heeft bijzondere producten opgeleverd, waaronder een ragfijn ijzeren waterketel van de metaalwerkers van Oigon, ontworpen door Japan-freak Jasper Morrison.

Maruni

Ook Maruni maakt duurzame meubels uit een eigen bos. De collectie is klassieker en feitelijk meer Japans dan die van Karimoku New Standard. Al slaat de Hiroshima collectie, vernoemd naar de geboortestreek van de oprichter, ook buiten Japan goed aan. Deze collectie van Naoto Fukasawa (wéér hij!) uitstraling is sereen en tijdloos.

DE DUURZAME PIONIER

Shigeru Ban pionierde al met circulaire gebouwen van hout en karton toen de hippe recycle-architecten van nu nog uit een plastic kinderbeker dronken. Voor de Zwitserse kartonfabrikant WB Form ontwierp Shigeru Ban een meubelcollectie, aanvankelijk voor zijn eigen huis en de tafels en stoelen hebben dan ook een aangename no-nonsense uitstraling.

DE WEGBEREIDER

Shiro Kuramata (1934 – 1991) is de eerste Japanse ontwerper met voet aan de Europese grond als hij in 1977 de S-Cabinet voor Cappellini ontwerpt, een smalle ladenkast die sierlijk als een S omhoog golft. Later volgens succesvolle voor het ontwerpplatform Memphis, waarin hij ranke Japanse vormen combineert en postmoderne materiaal-extravaganza. Zo maakt hij een doorzichtige stoel van plexiglas waarin bloemknoppen zweven; deze Miss Blanche (1988) wordt in 2015 geveild voor bijna 300 duizend euro. Maar zijn meest iconische werk is de How High The Moon, een geometrische gaasstoel voor Vitra.

ARITA 2016

Japans aardewerk is wereldberoemd. Toch daalden de verkoopcijfers alleen maar. De collectieve aardewerkindustrie van de vooraanstaande porseleinregio Arita besloot de handen ineen te slaan en een eigentijdse collectie uit te brengen waaraan meer dan veertig bedrijven deelnamen. Vervolgens werden er twintig Europese en twitnig Japanse geselecteerd om een eigentijdse collectie te ontwerpen. De artdirector van dit waanzinnige Arita 2016 project zijn het Nederlandse duo Scholten & Baijings en Teruhiro Yanagihara. De subtiele collectie van deze Japanse ontwerper sneeuwde wat onder bij het Nederlandse geweld maar is wonderschoon.

MUJI

Misschien wel het meest ‘ki’ van al het Japans design zijn de huishoud-, reis- en kantoorartikelen van het warenhuis Muji – de Japanse HEMA zou je kunnen zeggen. Met dat verschil dat de 7000-plus producten van een wonderschone eenvoud en uiterst functioneel zijn, en bovendien betaalbaar. Het merk (sinds 1980) heeft een anticonsumptie boodschap; zo worden geen plastic verpakking gebruikt, zijn de kleuren beperkt en voert het een no logo policy. Niets mag afleiden van de essentie, niet waar. Een echte Muji klassieker is het witte T-shirt met een wit rubbervlak op borsthoogte om je eigen logo te tekenen. Het warenhuis heeft inmiddels volgers of mujirers met een religieuze fanatisme. Een minpunt: Nederland is zo’n beetje het enige land waar het stijlvolle no-nonsense Muji-design nog niet verkrijgbaar is.  De webshop levert slechts een beperkte selectie producten en het dichtstbijzijnde filiaal is in Düsseldorf.

DE SUPERSTERREN

Naoto Fukasawa

Misschien wel de bekendste en meest invloedrijke nog levende Japanse ontwerper. Naast meubels voor grote merken als Vitra en B&B Italia is hij adviseur bij MUJI en oprichter van het het elektronicamerk plusminuszero. Misschien wel zijn meest elementaire ontwerp is de aluminium stoel Deja Vu voor het Italiaanse label Magis. Vier poten, een zitting en een rugleuning. Zo simpel kan schoonheid zijn.

Nendo

Achter de succesvolle ontwerpstudio Nendo schuilt Oki Sato (1977). Naast de ‘klare lijn’ hanteert hij een droge humor, die zijn ontwerpen vriendelijk maken. Opvallend is ook de manische productiviteit: hij heeft inmiddels meer dan 400 onweerstaanbare producten ontworpen in zijn studio’s in Tokio en Parijs. De Gaku voor Flos is niet alleen een lamp maar ook een stilleven. Een bloemstukje in een lijst uitgevoerd in één simpele zwarte outline.

Tokujin Yoshioka

Bij Tokujin Yoshioka versmelten natuur, techniek en kunst met elkaar in meubels die betoveren en verleiden. Deze alleskunner ontwerpt meubels, interieurs en fabelachtige kunstinstallaties. Niet voor niets verkoos het Amerikaanse tijdschrift Newsweek hem tot een van de 100 meest invloedrijke Japanners. De Moon Chair (Moroso) houdt het midden tussen de Panton Chair en de plastic kuipstoel van Eames. Maar dan rank en tegelijkertijd massief.