Nieuws

Interviews met DRIFT, Navid Nuur en Kassia St. Clair op PAN Amsterdam – met winactie 10 tickets

Kunst-, antiek- en designbeurs PAN Amsterdam biedt ook dit jaar weer een groot aanbod lezingen en live-interviews. Op het PAN Podium staan dit jaar onder meer Lonneke Gordijn van DRIFT, Navid Nuur en kleurexpert Kassia St Clair. De meer dan vijftig podiumpresentaties zijn verdeeld over themadagen als Vrouwen in de Kunst, Kleur, Wanderlust, Kunst & Wetenschap  Amsterdam 750 jaar.

Vrijkaarten

De 37e editie van PAN Amsterdam is van zondag 24 november tot en met zondag 1 december 2024 in RAI Amsterdam.Met 45 duizend bezoekers en zo’n 125 deelnemende kunsthandelaren, antiquairs en galeriehouders is de PAN Amsterdam is dé voornaamste kunst-, antiek- en designbeurs van Nederland – met uitzondering van ‘grote broer’ TEFAF Maastricht.

Wil jij een vrijkaart voor PAN Amsterdam, mail dan naar info@designdigger.nl. De eerste tien inzenders krijgen een gratis toegangsbewijs

Koost Busters – FOTO Gallery Vriend van Bavink

Amsterdam 750

Naast het brede kunstaanbod biedt PAN Podium een afwisselend programma vol inspirerende lezingen. Elke  dag staat in het teken van een speciaal thema, dat aan de hand van actuele onderwerpen wordt uitgelicht door beursdeelnemers, kunsthistorici, kunstenaars en diverse experts. Alle beursbezoekers zijn welkom op dit dagelijks wisselende programma. Margitte Verwoerdt, hoofd Programmering, Partnerships en Events bij PAN Amsterdam: “Een kunstbeurs is meer dan een plek om alleen kunst te kopen. Het is ook een plek om je te laten inspireren, te verbinden, te genieten en kennis uit te wisselen. Daarom worden op PAN Podium actuele thema’s en ontwikkelingen besproken, kan expertise worden geraadpleegd en kan men aansluiting vinden binnen verschillende communities in de kunst, antiek en designwereld.”

Ter gelegenheid van het 750 jarige bestaan van Amsterdam is er een speciaal programma. Designexpert Jeroen Junte spreekt met verschillende PAN-deelnemers over het huidige kunstklimaat in Amsterdam. Enari Gallery, Galerie Fleur & Wouter en Galerie Fontana lichten objecten toe die te zien zijn op de beurs. Marian Duff van de kunstinstelling Oscam in Amsterdam-Zuidoost gaat in gesprek met curator Buro Stedelijk Rita Ouédraogo, curator OSCAM Noukhey Forster en kunstenaar en curator Claudio Ritfeld, over het belang van positieve portrettering van Afrika.

Highlights

  • Live-interviews met kunstenaars: Lonneke Gordijn van DRIFT, grafisch kunstenaar Jan van der Ploeg, lichtkunstenaar Tamar Frank, kleurexpert Kassia St Clairen en Navid Nuur
  • Lezingen over oa: Het roze van Rembrandt (Conservator Janneke van Aspere van Museum De Lakenhal in Leiden), De geschiedenissen van vijf pigmenten, kleurstoffen en tinten (Kassia St. Clair, auteur van The Secret Lives of Colour), Vrouwen in de Nederlandse kunstwereld (Jenny Reynaerts, senior conservator Schilderijen van het Rijksmuseum), Al die Amsterdamse mensen (Sophie Tates, Hoofd Presentaties van het Stadsarchief) en Tomas van den Heuvel, curator van de tentoonstelling Design voor de planeet in Design Museum Den Bosch, de omstreden culturele en politieke geschiedenis van het fenomeen geo-engineering
  • Panelgesprekken: Advocatenkantoor Bergh Stoop & Sanders organiseert de paneldiscussie Restitutie Koloniale Roofkunst: Is angst voor herkomstonderzoek terecht?  

Nynke Tynagel

Het campagnebeeld van PAN Amsterdam is dit jaar gemaakt door grafisch ontwerper Nynke Tynagel. Op speelse wijze heeft zij de essentie van de beurs vervat in één krachtig beeld. Tynagel: “In mijn werk beeld ik mij vaak een personage in, iemand met een bepaald beroep, een vurige passie of gewoon een typetje dat ik vervolgens portretteer aan de hand van zijn of haar leefomgeving en persoonlijke bezittingen. In dit geval werd het een verwoed verzamelaarskoppel. Hun collectie van kunst, antiek en design, hier stilistisch weergegeven, is eclectisch en wordt niet zozeer door strikte categorieën als wel door emotie gedreven. Je zult ze dit jaar weer tegenkomen op de PAN op zoek naar nieuwe aanwinsten. Ze leven te midden van hun indrukwekkende verzameling en menen nog wel wat ruimte vrij te kunnen maken in hun overvolle privémuseum: hun hedendaagse Wunderkammer.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *