Live-interview met ‘koningin van het boek’ Irma Boom in ‘Dutch Masters’ – de sidekick is een Benedictijnermonnik

Live-interview met ‘koningin van het boek’ Irma Boom in ‘Dutch Masters’ – de sidekick is een Benedictijnermonnik

In de serie Dutch Masters van Pakhuis de Zwijger in Amsterdam is vrijdag 20 mei Irma Boom te gast. Met als rode draad: waarom gaat Irma telkens weer zo diep om het boek als medium te doorgronden? En zoals altijd brengt deze master een Dutch Talent mee: Benedictijnermonnik Thomas Quartier, die dit jaar werd uitgeroepen […]

Nieuwe museum W in Weert kreeg een ‘gouden’ gevel van Maurice Mentjens

Nieuwe museum W in Weert kreeg een ‘gouden’ gevel van Maurice Mentjens

Ontwerper Maurice Mentjens maakte het ontwerp voor het exterieur en interieur van het nieuwe stadsmuseum W in Weert. Hij bedacht de opvallende gouden gevelbekleding en een eigentijds kleurenschema voor het interieur.

Nieuw 10-daags festival Design Fest Gent focust op duurzaamheid en traagheid – “daarom is het ook tweejaarlijks”

Nieuw 10-daags festival Design Fest Gent focust op duurzaamheid en traagheid – “daarom is het ook tweejaarlijks”

Design Fest Gent (nog tot zondag 1 mei) is een nieuw tiendaags evenement verspreid over de binnenstad van Gent. Met lezingen, workshops, performances en een hoofdtentoonstelling over duurzaamheid wil het evenement een actueel overzicht bieden wat design kan – misschien ook wel moet – zijn.

Teun Zwets maakt multifunctioneel meubel van gerecyclede denim van G-Star

Teun Zwets maakt multifunctioneel meubel van gerecyclede denim van G-Star

Het Nederlandse denimmerk G-Star RAW lanceert een nieuw initiatief waarbij jonge kunstenaars en ontwerpers worden uitgenodigd om aan de slag te gaan met restmateriaal. De aftrap is door de Eindhovense ontwerper Teun Zwets.

Kiki van Eijk maakt ‘drijvende’ installatie op Amerika’s grootste popfestival Coachella

Kiki van Eijk maakt ‘drijvende’ installatie op Amerika’s grootste popfestival Coachella

Kiki van Eijk heeft als eerste Nederlandse ontwerper een installatie gemaakt voor popfestival Coachella. De installatie ‘Buoyed’ bestaat uit drie totems die diversiteit verbeelden.

INTERVIEW Noortje van Eekelen van Designalism: “Nieuws moet worden gemaakt door ontwerpers, kunstenaars én ook journalisten”

INTERVIEW Noortje van Eekelen van Designalism: “Nieuws moet worden gemaakt door ontwerpers, kunstenaars én ook journalisten”

Het artistieke platform Designalism organiseert een intensieve workshop waarin ervaren journalisten van drie gevestigde nieuwsorganisaties samenwerken met jonge talentvolle ontwerpers, kunstenaars, experimentele developers en andere creatieven om vernieuwende mediaproducties maakt voor een gevarieerd publiek. In de producties van deze ‘newsroom of the future’ worden design, kunst, journalistiek en technologie ingezet om een onderscheidende nieuwsverslag te realiseren.

Het Nieuwe Instituut in Rotterdam wordt hoofdcurator van Londen Design Biënnale in 2023

Het Nieuwe Instituut in Rotterdam wordt hoofdcurator van Londen Design Biënnale in 2023

Het Nieuwe Instituut is in 2023 artistiek directeur van de vierde editie van de Londen Design Biënnale, volgend jaar van 1 tot en met 25 juni. In landenpaviljoen presenteren zich ontwerpers en instituten in het Somerset House in de Engelse hoofdstad.

Innovatief journalistiek platform Designalism zoekt creatief talent voor de ‘newsroom of the future’

Innovatief journalistiek platform Designalism zoekt creatief talent voor de ‘newsroom of the future’

Om innovatieve vormen van nieuwsvoorziening te onderzoeken heeft Designalism een open call uitgeschreven voor voor designers en kunstenaars. Zij werken acht weken met ervaren journalisten in een ‘redactie van de toekomst’.

TERUG NAAR NU #2 – Thuiswerken met de sexy typemachine van Ettore Sottsass

TERUG NAAR NU #2 – Thuiswerken met de sexy typemachine van Ettore Sottsass

In de serie ‘Terug naar nu’ wordt een actuele gebeurtenissen gekoppeld aan een iconisch ontwerp. Want design vertelt immers het verhaal van ons dagelijks leven. Met vandaag: thuiswerken op de analoge iBook van Ettore Sottsass

NFT FILES #5 De digitale leefwereld van de metaverse biedt nu al kansen aan jonge én gevestigde ontwerpers

NFT FILES #5 De digitale leefwereld van de metaverse biedt nu al kansen aan jonge én gevestigde ontwerpers

uitdagingen van het vak liggen in de virtuele omgeving van metaverse. Om deze nieuwe digitale wereld vol te bouwen zijn immers 3D-ontwerpers en architecten nodig. Het mooie is: er zijn nauwelijks creatieve drempels. Al kan metaverse meer zijn dan de nieuwe ‘paper architecture’.

Studio Simone Post richt etalage van Hermès winkel in Tokio in met suikergoed

Studio Simone Post richt etalage van Hermès winkel in Tokio in met suikergoed

Studio Simone Post heeft de etalages voor de vestiging van Hermès in de sjieke wijk Ginza in Tokio ingericht met objecten van suikergoed. Deze kleurrijke wereld van marshmellows is vervaardigd in samenwerking met een snoepfabriek in Friesland.

Nieuwe Nederlandse locatie ‘Certosa Initiative’ op Milan Design Week biedt plek voor 150 deelnemers

Nieuwe Nederlandse locatie ‘Certosa Initiative’ op Milan Design Week biedt plek voor 150 deelnemers

De nieuwe locatie Certosa Initiave op de Milan Design Week is een samenwerking van architectenbureau Beyond Space en Margriet Vollenberg van Organisation in Design. De industriële locatie mikt op een mix van design, architectuur, mode en muziek door internationale deelnemers.

Spoorwegmuseum toont unieke treinaffiches – van art deco tot Anthon Beeke


De expositie Spoor van verbeelding in het Spoorwegmuseum in Utrecht laat niet alleen de ontwikkeling van de spoorwegen zien, maar geeft vooral ook een blik op de historie van de ingezette ontwerpstijlen. Te zien zijn affiches te zien van bekende ontwerpers als H.P. Berlage, Henri Cassiers, Willy Sluiter, A.M. Cassandre, Frans Mettes, Joop Geesink, Fedde Weidema, Anthon Beeke en Wendelien Daan.

Land vol molens en grachten

Eind 19e eeuw verschenen de eerste geïllustreerde spoorwegaffiches op stations en in reisbureaus. Ze brachten reisbestemmingen, treinen of passagiers in beeld. Zo maakte de architect H.P Berlage een affiche voor de boottrein tussen Amsterdam en Londen. Andere vroege affiches waren bedoeld om buitenlandse toeristen per trein naar ‘Holland’ te lokken. Ze werden aangetrokken door kleurrijke affiches gemaakt door buitenlandse kunstenaars. Zo ontstond het beeld van een land vol molens, bloembollenvelden, boeren op klompen, vrouwen in klederdracht, kaasmarkten, vissersbootjes en grachten. Pas later werden affiches ook gebruikt voor de promotie van binnenlands verkeer. De verschillende maatschappijen gingen vanaf 1917 samenwerken als Nederlandsche Spoorwegen (NS).

Tijdens de economische crisis in de jaren dertig liet de NS affiches maken voor speciale (korting)kaartjes en met slogans als ‘Veilig Vlug Voordelig’. Vanaf 1945 lag de nadruk eerst op oorlogsherstel (‘De Pullman rijdt weer’). Toen de welvaart groeide, reageerde de NS op de concurrentie van de auto(bus) met vakantie- en autoslaaptreinen, terwijl de Trans Europ Express (vanuit Nederland geïnitieerd en gepromoot) de strijd aanging met zakenvluchten. Latere NS-reclames richtten zich op specifieke doelgroepen als senioren en jongeren (Tienertour, Interrail). Rond de eeuwwisseling kwamen de hogesnelheidstreinen in beeld.

Sobere illustraties in Helvetica.

In 1914 ontwierp Willy Sluiter de eerste ‘moderne’ Nederlandse spoorwegaffiches. Hij beeldde geen treinen of bestemmingen af, maar reizigers, spoormannen en ‘locals’ in een cartooneske stijl. Een heel ander beeld. In 1927 maakte de Franse ontwerper A.M. Cassandre baanbrekende affiches voor de luxetreinen. Hij wist met behulp van diagonale lijnen zoals rails, telegraafdraden en scheepsboegen de kracht en snelheid van moderne vervoermiddelen te vatten op affiches. Zijn ontwerp voor de Étoile du Nord, een luxe trein tussen Parijs en Amsterdam, is hiervan een treffend voorbeeld. Zijn ontwerpstijl zou veel invloed hebben op de Nederlandse spoorwegaffiches in het volgende decennium.

De meeste affiches uit de naoorlogse jaren hebben een wat brave, illustratieve stijl. Ontwerpers gebruikten een typisch ‘mid-century’ kleurenpalet met tinten als diepgroen, paars en okergeel. Pas tegen 1960 verschenen de eerste posters met kleurenfoto’s. In die periode drong vanuit Zwitserland de zakelijke international typographic style door. Kenmerken waren sobere illustraties, veel witruimte en strakke lettertypes zoals Helvetica. De NS schudde uiteindelijk in 1968 het ambtelijke imago af met een nieuwe huisstijl waarin de kleur geel en het strakke logo centraal staan. De affiches uit die tijd maakten vooral reclame voor nieuwe kaartsoorten of een aantrekkelijke bestemming waarbij ook reizigers zelf in beeld kwamen. Tegenwoordig werpt de komst van digitale reclamezuilen op stations de vraag op of er nog wel toekomst is voor het papieren spoorwegaffiche.

Het boek ‘150 jaar Nederlandse spoorwegaffiches (uitgeverij Thoth)

De tentoonstelling is samengesteld door verzamelaar en publicist Arjan den Boer. De affiches komen uit de omvangrijke collectie van het Spoorwegmuseum, uit de verzameling van de samensteller en van enkele musea en archieven in binnen- en buitenland. Bij uitgeverij Thoth verscheen het boek 150 jaar Nederlandse spoorwegaffiches van de hand van Arjan den Boer.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.