DDW-tour DAG 2: Terug naar de natuur met eco-sieraden en een boom-scanner

DDW-tour DAG 2: Terug naar de natuur met eco-sieraden en een boom-scanner

Elke dag gidst DesignDigger je door Dutch Design Week met de talkshow ‘For starters’ en een opvallende trend. Met vandaag: een hereniging van mens en natuur.

DDW-tour DAG 1: Facefilters, Rembrandt-selfies en ‘zelfhulp-design’

DDW-tour DAG 1: Facefilters, Rembrandt-selfies en ‘zelfhulp-design’

Elke dag gidst DesignDigger je door Dutch Design Week met de talkshow For starters en een opvallende trend. Met vandaag: een vloeibare identiteit met digitale outfits en ‘self design’.

Flex-werkplek van Sabine Marcelis is witte kubus met fonkelend interieur

Flex-werkplek van Sabine Marcelis is witte kubus met fonkelend interieur

In een witte kubus heeft de Rotterdamse ontwerper een opvallende gele werkplek verstopt. Dichtgeklapt het meubel worden verreden.

Deze afstudeerprojecten van de Design Academy spelen in op corona-crisis – maar zijn van blijvende waarde

Deze afstudeerprojecten van de Design Academy spelen in op corona-crisis – maar zijn van blijvende waarde

De ‘corona-designs’ van de graduates van de Design Academy zijn optimistisch en bieden troost. Nu en straks als deze gezondheidscrisis is overwonnen.

Wat gaat er wel door op DDW? Deze vier locaties zijn open voor publiek

Wat gaat er wel door op DDW? Deze vier locaties zijn open voor publiek

Het Van Abbe Museum, MU, het designcomplex van Piet Hein Eek en de Kazerne zijn wél ‘gewoon’ open zijn voor publiek. Uiteraard met timeslots en (streng geadviseerde) van mondkapjes

Wie winnen een Dutch Design Award? Een waterstofzuiger, een cliché-affiche en een ‘shock’ asbak!

Wie winnen een Dutch Design Award? Een waterstofzuiger, een cliché-affiche en een ‘shock’ asbak!

Dit zijn de kanshebbers in de drie belangrijkste categorieën van de : product, communicatie en interactief.

Nieuwe huisstijl DesignDigger door Studio Laucke Siebein

Nieuwe huisstijl DesignDigger door Studio Laucke Siebein

Naast de voortdurende nieuwsstroom is Design Digger uitgebreid met longreads, interviews en dossiers in de afzonderlijke pagina Digging Deeper.

Jan des Bouvrie (1942-2020) – modernist ‘light’ met liefde voor wit, geometrie en glamour

Jan des Bouvrie (1942-2020) – modernist ‘light’ met liefde voor wit, geometrie en glamour

Kijk hier het live-interview met Jan des Bouvrie op de eerste editie van DESIGN DIGGER LIVE. Ter gelegenheid van zijn 50 jarige jubileum waren ook diverse ontwerpers en museumdirecteuren te gast.

Weggeef-exemplaar van ‘Carchitecture’, ronkend stijlboek vol bolides en beton

Weggeef-exemplaar van ‘Carchitecture’, ronkend stijlboek vol bolides en beton

Wie wil er nou niet een gratis exemplaar van het boek Carchitecture? Daarvoor hoef je alleen de naam van de auto op de cover van dit fraaie bladerboek met auto’s en architectuur te mailen naar de reactie van Design Digger.

DDW cancelt alle fysieke presentaties – online programma juist uitgebreid

DDW cancelt alle fysieke presentaties – online programma juist uitgebreid

De gemeente Eindhoven heeft de vergunning voor DDW ingetrokken. Het evenement zal dit jaar uitsluitend online zijn te bezoeken.

Bronzen stadslicht en lege discobollen op ‘corona-proof’ editie van big art

Bronzen stadslicht en lege discobollen op ‘corona-proof’ editie van big art

Vier tips voor de corona-proof editie van de kunstmanifestatie Bg Art op het Hembrugterrein in Zaandam.

Virtueel en analoog morfen bij talent-nominaties van Dutch Design Awards

Virtueel en analoog morfen bij talent-nominaties van Dutch Design Awards

Productontwerper Simon Dogger, food designer Katinka Versendaal en ‘virtual couturier’ Iris van Wees zijn genomineerd in de categorie ‘Young Designer’. De uiteindelijke winnaar wordt over drie weken bekend gemaakt tijdens Dutch Design Week.

Flex-werkplek van Sabine Marcelis is witte kubus met fonkelend interieur

Candy Cubicle is een stijlvolle flex-werkplek van Sabine Marcelis. Wanneer niet in gebruik is het verrijdbare meubel – er zitten wielen onder verborgen – niets meer dan een strakke witte kubus. Maar als deze houten kist langs de centrale as wordt geopend, verschijnt er een L-vormige bureauopstelling. Deze biedt aan de ene kant opbergruimte voor boeken en documenten en aan de andere kant ruimte voor een computer.

De Candy Cubicle is gemaakt als onderdeel van het Connected-project van het Design Museum. Hiervoor zijn negen internationale ontwerpers gepaard aan houtfabrikanten die zijn vertegenwoordigd door de American Hardwood Export Council (AHEC). De opdracht was aanvankelijk om gezamenlijk aan één enorme tafel te werken, aldus Marcelis. “Maar vanuit de urgentie van Corona werd dat een meer persoonlijke opdracht om een ​​houten bureau en stoel te ontwikkelen die passen bij de leefomgeving van de ontwerper zelf. Leidraad moest wel een combinatie van wonen en werken zijn.”

Marcelis ontwierp Candy Cubicle niet helemaal voor haarzelf maar vooral haar partner, die als architect werkt bij OMA. Samen delen ze met hun pasgeboren baby een Rotterdamse loft. “Met zijn enorme computer heeft hij de afgelopen maanden onze eettafel overgenomen. Daarom wilde ik een werkplek die kan verdwijnen, zodat ik niet tegen zijn zooi hoeft te kijken als hij klaar met werk is. Een werkplek is altijd super vervelend. Altijd in het zicht en lelijk bovendien. Ik wil het gewoon kunnen verbergen. Het hele bureau kan nu in een handomdraai worden gesloten en worden verplaatst in onze woonkamer.”

“Ik wilde een object creëren met twee karakters: de kleurige binnenkant staat volledig in contrast met de gesloten en anonieme buitenkant.”

Sabine Marcelis

Van buitenaf is het houten bureau afgewerkt in een gedempte witte kleur, terwijl het gehele interieur is bedekt met een hoogglans gele lak. Die monochrome look is geïnspireerd op een scène uit Pulp Fiction, waarin John ‘Vega’ Travolta in een aktetas tuurt. De kijker ziet alleen een verleidelijke gouden gloed op zijn gezicht die vanuit de tas straalt. “Die suspense wilde ik nabootsen. Je ziet een minimale vorm maar er zit ook iets in dat ontdekt moet worden.”

Het was voor het eerst dat Marcellis met hardhout heeft gebruikt. “Ik werk overwegend met harde en glanzende materialen als glas en gietharsen. Dan kun je spelen met transparantie, de interactie met licht en reflectie. Met hout is het vooral het organische oppervlak wat mij trekt. Dat is nu zichtbaar door de lak.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *