DDW-tour DAG 2: Terug naar de natuur met eco-sieraden en een boom-scanner

DDW-tour DAG 2: Terug naar de natuur met eco-sieraden en een boom-scanner

Elke dag gidst DesignDigger je door Dutch Design Week met de talkshow ‘For starters’ en een opvallende trend. Met vandaag: een hereniging van mens en natuur.

DDW-tour DAG 1: Facefilters, Rembrandt-selfies en ‘zelfhulp-design’

DDW-tour DAG 1: Facefilters, Rembrandt-selfies en ‘zelfhulp-design’

Elke dag gidst DesignDigger je door Dutch Design Week met de talkshow For starters en een opvallende trend. Met vandaag: een vloeibare identiteit met digitale outfits en ‘self design’.

Flex-werkplek van Sabine Marcelis is witte kubus met fonkelend interieur

Flex-werkplek van Sabine Marcelis is witte kubus met fonkelend interieur

In een witte kubus heeft de Rotterdamse ontwerper een opvallende gele werkplek verstopt. Dichtgeklapt het meubel worden verreden.

Deze afstudeerprojecten van de Design Academy spelen in op corona-crisis – maar zijn van blijvende waarde

Deze afstudeerprojecten van de Design Academy spelen in op corona-crisis – maar zijn van blijvende waarde

De ‘corona-designs’ van de graduates van de Design Academy zijn optimistisch en bieden troost. Nu en straks als deze gezondheidscrisis is overwonnen.

Wat gaat er wel door op DDW? Deze vier locaties zijn open voor publiek

Wat gaat er wel door op DDW? Deze vier locaties zijn open voor publiek

Het Van Abbe Museum, MU, het designcomplex van Piet Hein Eek en de Kazerne zijn wél ‘gewoon’ open zijn voor publiek. Uiteraard met timeslots en (streng geadviseerde) van mondkapjes

Wie winnen een Dutch Design Award? Een waterstofzuiger, een cliché-affiche en een ‘shock’ asbak!

Wie winnen een Dutch Design Award? Een waterstofzuiger, een cliché-affiche en een ‘shock’ asbak!

Dit zijn de kanshebbers in de drie belangrijkste categorieën van de : product, communicatie en interactief.

Nieuwe huisstijl DesignDigger door Studio Laucke Siebein

Nieuwe huisstijl DesignDigger door Studio Laucke Siebein

Naast de voortdurende nieuwsstroom is Design Digger uitgebreid met longreads, interviews en dossiers in de afzonderlijke pagina Digging Deeper.

Jan des Bouvrie (1942-2020) – modernist ‘light’ met liefde voor wit, geometrie en glamour

Jan des Bouvrie (1942-2020) – modernist ‘light’ met liefde voor wit, geometrie en glamour

Kijk hier het live-interview met Jan des Bouvrie op de eerste editie van DESIGN DIGGER LIVE. Ter gelegenheid van zijn 50 jarige jubileum waren ook diverse ontwerpers en museumdirecteuren te gast.

Weggeef-exemplaar van ‘Carchitecture’, ronkend stijlboek vol bolides en beton

Weggeef-exemplaar van ‘Carchitecture’, ronkend stijlboek vol bolides en beton

Wie wil er nou niet een gratis exemplaar van het boek Carchitecture? Daarvoor hoef je alleen de naam van de auto op de cover van dit fraaie bladerboek met auto’s en architectuur te mailen naar de reactie van Design Digger.

DDW cancelt alle fysieke presentaties – online programma juist uitgebreid

DDW cancelt alle fysieke presentaties – online programma juist uitgebreid

De gemeente Eindhoven heeft de vergunning voor DDW ingetrokken. Het evenement zal dit jaar uitsluitend online zijn te bezoeken.

Bronzen stadslicht en lege discobollen op ‘corona-proof’ editie van big art

Bronzen stadslicht en lege discobollen op ‘corona-proof’ editie van big art

Vier tips voor de corona-proof editie van de kunstmanifestatie Bg Art op het Hembrugterrein in Zaandam.

Virtueel en analoog morfen bij talent-nominaties van Dutch Design Awards

Virtueel en analoog morfen bij talent-nominaties van Dutch Design Awards

Productontwerper Simon Dogger, food designer Katinka Versendaal en ‘virtual couturier’ Iris van Wees zijn genomineerd in de categorie ‘Young Designer’. De uiteindelijke winnaar wordt over drie weken bekend gemaakt tijdens Dutch Design Week.

Glue preview – van afval naar customized vloeren en mozaïekgevels

Het People’s Pavilion van Overtreders W en Bureau SLA op de Dutch Design Week in 2017 kennen we allemaal nog wel. Midden op Strijp-S was voor amper negen dagen een volwaardig gebouw neergezet dat was volledig vervaardigd van gerecyclede materialen, waaronder zevenduizend kilo afvalplastic; dat was in een fabriek in België met speciale mallen in negenduizend ruitvormige tegels geperst. Het resultaat was een intrigerende schub-achtige gevel, die van veraf een prachtige gloed had. “Het afval is niet gesorteerd, waardoor elke patrijs een afwijkende kleur en textuur heeft. Dat geeft een bijzonder effect. Bakstenen zijn tenslotte ook allemaal anders”, aldus Hester van Dijk van Overtreders W.

People’s Pavilion

Dat kunnen we zelf beter, oordeelde Overtreders W over de afvalplastic tegels en in samenwerking met het Amsterdamse Bureau SLA is een eigen productielijn opgestart. De tegels zijn nu leverbaar als volwaardig bouwmateriaal. Het fabriekje laat alle stappen van het upcycling proces zien: van vuilniszak tot uniek product. Er zijn machines om te sorteren, te wassen, te malen en te spuiten.

Sint Oelbert School in Oosterhout

Circulaire impact door architectuur

In 2019 volgde de goedkeuring voor brandcertificaat klasse B (zeer moeilijk brandbaar) volgens NEN-EN 13501-1. Kortom, de Pretty Plastic afvalplastic tegel is een officieel erkend bouwproduct. Begin dit jaar werd de eerste nieuwbouw met bekleding van Pretty Plastic opgeleverd, de Sint Oelbert School in Oosterhout. Naast het schoolgebouw is een aparte muziekpaviljoen gebouwd door Grosfeld Bekkers van der Velde Architecten. Voor de  Deense gemeente Aarhus werd een kleine versie van dit paviljoen gerealiseerd.

Paviljoen in Aarhus

Ervaring met circulair bouwen hadden Overtreders W en Bureau SLA opgedaan met de Noorderparkbar, een kiosk die geheel was gebouwd van materialen die op Marktplaats waren gekocht. In 2015 werd van gerecycled plastic werkunits gemaakt voor de Hogeschool van Amsterdam. “Gerecycled plastic wordt meestal gebruikt voor lampenkappen of vazen. Om echt impact te hebben op het milieu moet er volume worden gemaakt. Dat kan met architectuur.”

3D-printen met robotarmen

Dat van duurzaam plastic aansprekende gebouwen kunnen worden, gemaakt wist DUS Architects al veel eerder. Sinds 2013 experimenteert het Amsterdamse bureau met de realisatie van een 3D-geprint grachtenpand van bioplastic, het 3D-print Canalhouse. In 2018 werd de aandacht verlegd naar de start-up Aectual, waarmee weliswaar wordt voortgeborduurd op de kennis die was opgedaan met het  grachtenpand maar toch een nieuwe weg wed ingeslagen. In plaats van hele gebouwen worden nu alleen nog vloeren 3D-geprint met verrijdbare robotarmen. “Een markt met een wereldwijde omzet van 300 miljard, en dat is vloeren alleen dus”, zegt CEO Hans Vermeulen, met Martine de Wit en Hedwig Heinsman de oprichters van zowel Aectual als DUS Architecten.

“Voor het nieuwe kantoorverzamelgebouw Capital C in Amsterdam hebben voor de vloer van de dakkoepel gerecyled glas van bierflessen gebruikt.”

Hans Vermeulen, CEO Aectual

Eerst wordt met een zelf ontwikkeld bio-plastic, gemaakt van lijnzaadolie en met gerecycled afvalplastic, een patroon op de vloer geprint. Dat wordt vervolgens gevuld met hoogwaardige afvalmaterialen, zoals marmer. Door er andere elementen aan toe te voegen ontstaat de karakteristieke terazzo-vloer met zwierige lijnpatronen. Vermeulen: “Onlangs zijn we gestart met een zeer hoge resolutie beton als aanvulling op onze bio-based en volledig recyclebare polymeer. Maar we zijn flexibel in materiaalkeuze. Voor het nieuwe kantoorverzamelgebouw Capital C in Amsterdam hebben voor de vloer van de dakkoepel gerecyled glas van bierflessen gebruikt. Wat ook bijzonder duurzaam is: bij de productie van Aectual vloeren komt geen afval vrij. En ook veranderende bouwvoorschriften kunnen eenvoudig worden meegenomen in het ontwerp. Het zijn immers gewoon nieuwe data voor het programmeren van de robots.”

Nike en Patricia Urquiola

Aectual kan tegenwoordig een groeiend aantal digitaal geprinte bouwelementen aanbieden, van vloeroppervlakken tot wandpanelen en trappen. Doordat deze telkens opnieuw moeten worden vervaardigd, kunnen ze niet alleen (bijna) elke gewenste afmeting hebben maar ook de printpatronen kunnen worden aangepast aan de individuele wensen. Tot de klantenkring behoren onder meer Nike, BMW, product- en interieurontwerper Patricia Urquiola en Amsterdam Schiphol Airport.

Pretty Plastic. Contactweg 47, 1014 AN Amsterdam. Open: vrij-zon 12.00-18.00 uur

Aectual. Naritaweg 14, 1043 BZ Amsterdam. Open: vrij-zat 10.00-18.00 uur, zo tot 17.00 uur. Lezing + rondleiding door medeoprichter Hedwig Heinsman: za 19 sept, 15.00 uur, borrel en hapjes om 16.30 uur (RSVP: info@aectual.com)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *