Event Nieuws

NUCHTER DESIGN EN MELANCHOLISCHE KUNST OP DUO-EXPO INEKE HANS

Op de expositie ‘Geel als citroen, rood als tomaat’ in Museum Het Valkhof gaan ontwerper Ineke Hans en beeldend kunstenaar Mattijssen de dialoog aan. Hoewel beiden een compleet andere manier van werken hebben, en dus ook compleet ander werk maken, hebben ze één ding gemeen: een liefde voor het object.

Kunst en design – als ze samen worden tentoongesteld staan ze vaak naast elkaar. Letterlijk. Beide disciplines blijven gevangen in hun eigen wereld. Van een dialoog tussen de verschillende werken is zelden sprake – vaak ook is er een strenge hiërarchie, waarbij design meestal het onderspit delft. Op de expositie Geel als Citroen, Rood als Tomaat in Museum Het Valkhof is er niet alleen sprake van gelijkwaardigheid maar de ontwerper Ineke Hans en beeldend kunstenaar Erik Mattijssen reageren op elkaars werk. Dagen elkaar uit en verrassen elkaar, maar voortdurend wordt er een relatie opgebouwd tussen hun oeuvres.

Folklore, archetypes en melancholie

Ineke Hans (1966) is productontwerper met een veelzijdig portfolio, dat bestaat uit meubels, gebruiksvoorwerpen en interieurs. Ze laat zich daarbij inspireren door zowel nieuwe als traditionele materialen en technieken, als ook het boerenverstand, materialen, folklore en het menselijke gedrag. Haar gebruiksvriendelijke producten kenmerken zich in een uitgesproken nuchtere, soms zelfs archetypische uitstraling.

Erik Mattijssen (1957) maakt hoofdzakelijk schilderijen waaruit een zekere melancholie, soms een vleug van nostalgie spreekt. Kleuren, typografie en productreclame uit de vooroorlogse jaren zijn een belangrijke invloed. Mattijssen weet zo op persoonlijke herinneringen in beeld te brengen die refereren aan ons collectieve geheugen.

Intuïtie, vorm of kleur als leidraad

In de zalen van Museum Het Valkhof hebben de twee één samenhangende compositie gemaakt waarin werk van beiden naast, voor, door of zelfs óp elkaar wordt gezet. Verrassend is hoe goed dat werkt. Soms sluiten de werken naadloos aan, soms is alleen de kleur de leidraad en soms ook zijn ze contrasterend. Soms is de intuïtie leidend, soms de vorm of de inhoud. Maar steeds zijn kleur, vorm en betekenis vrolijk verbindende elementen. Het resultaat is dan ook  eenduidig: een verzamelingen van bijzondere voorwerpen met opmerkelijke functies, of van objecten met herinneringen aan lang vervlogen tijden.

FOTO Het Valkhof/ Flip Franssen

Gelderse grootheden in kunst en design

Functionaliteit en nuchterheid staan bij Ineke Hans hoog in het vaandel. Een product moet toegankelijk zijn, maar tegelijkertijd bijzonder. Haar werk oogt eenvoudig maar komt tot stand met een intensief proces van creatief denken en puzzelen tot het klopt. Het resultaat: een oeuvre aan producten ‘zonder opsmuk’. Het werk van Mattijssen roept herkenning op van plekken die je vaag bekend voorkomen, een slaap- of huiskamer, een keuken, een winkel met een rijkdom aan voedselwaren die niet langer op de markt lijken te zijn. Zijn minutieuze aandacht voor detail verleidt de kijker tot steeds opnieuw ontdekken; een kat die onder een sprei slaapt, een rolletje naaigaren, een puntenslijper. We kennen het beeld en toch weet de kunstenaar ons te verrassen met nieuwe associaties en betekenissen.

FOTO Het Valkhof/ Flip Franssen

Geels als Citroen, Rood als Tomaat is onderdeel van een tentoonstellingsreeks in het Museum Het Valkhof waarin telkens twee Gelderse kunstenaars en creatieven worden uitgedaagd om samen te werken. De opdracht daarbij is eenvoudig: stel een tentoonstelling samen waarin je duidelijk zichtbaar reageert op elkaars werk. T/m 13 september 2020.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *