DDW-tour DAG 2: Terug naar de natuur met eco-sieraden en een boom-scanner

DDW-tour DAG 2: Terug naar de natuur met eco-sieraden en een boom-scanner

Elke dag gidst DesignDigger je door Dutch Design Week met de talkshow ‘For starters’ en een opvallende trend. Met vandaag: een hereniging van mens en natuur.

DDW-tour DAG 1: Facefilters, Rembrandt-selfies en ‘zelfhulp-design’

DDW-tour DAG 1: Facefilters, Rembrandt-selfies en ‘zelfhulp-design’

Elke dag gidst DesignDigger je door Dutch Design Week met de talkshow For starters en een opvallende trend. Met vandaag: een vloeibare identiteit met digitale outfits en ‘self design’.

Flex-werkplek van Sabine Marcelis is witte kubus met fonkelend interieur

Flex-werkplek van Sabine Marcelis is witte kubus met fonkelend interieur

In een witte kubus heeft de Rotterdamse ontwerper een opvallende gele werkplek verstopt. Dichtgeklapt het meubel worden verreden.

Deze afstudeerprojecten van de Design Academy spelen in op corona-crisis – maar zijn van blijvende waarde

Deze afstudeerprojecten van de Design Academy spelen in op corona-crisis – maar zijn van blijvende waarde

De ‘corona-designs’ van de graduates van de Design Academy zijn optimistisch en bieden troost. Nu en straks als deze gezondheidscrisis is overwonnen.

Wat gaat er wel door op DDW? Deze vier locaties zijn open voor publiek

Wat gaat er wel door op DDW? Deze vier locaties zijn open voor publiek

Het Van Abbe Museum, MU, het designcomplex van Piet Hein Eek en de Kazerne zijn wél ‘gewoon’ open zijn voor publiek. Uiteraard met timeslots en (streng geadviseerde) van mondkapjes

Wie winnen een Dutch Design Award? Een waterstofzuiger, een cliché-affiche en een ‘shock’ asbak!

Wie winnen een Dutch Design Award? Een waterstofzuiger, een cliché-affiche en een ‘shock’ asbak!

Dit zijn de kanshebbers in de drie belangrijkste categorieën van de : product, communicatie en interactief.

Nieuwe huisstijl DesignDigger door Studio Laucke Siebein

Nieuwe huisstijl DesignDigger door Studio Laucke Siebein

Naast de voortdurende nieuwsstroom is Design Digger uitgebreid met longreads, interviews en dossiers in de afzonderlijke pagina Digging Deeper.

Jan des Bouvrie (1942-2020) – modernist ‘light’ met liefde voor wit, geometrie en glamour

Jan des Bouvrie (1942-2020) – modernist ‘light’ met liefde voor wit, geometrie en glamour

Kijk hier het live-interview met Jan des Bouvrie op de eerste editie van DESIGN DIGGER LIVE. Ter gelegenheid van zijn 50 jarige jubileum waren ook diverse ontwerpers en museumdirecteuren te gast.

Weggeef-exemplaar van ‘Carchitecture’, ronkend stijlboek vol bolides en beton

Weggeef-exemplaar van ‘Carchitecture’, ronkend stijlboek vol bolides en beton

Wie wil er nou niet een gratis exemplaar van het boek Carchitecture? Daarvoor hoef je alleen de naam van de auto op de cover van dit fraaie bladerboek met auto’s en architectuur te mailen naar de reactie van Design Digger.

DDW cancelt alle fysieke presentaties – online programma juist uitgebreid

DDW cancelt alle fysieke presentaties – online programma juist uitgebreid

De gemeente Eindhoven heeft de vergunning voor DDW ingetrokken. Het evenement zal dit jaar uitsluitend online zijn te bezoeken.

Bronzen stadslicht en lege discobollen op ‘corona-proof’ editie van big art

Bronzen stadslicht en lege discobollen op ‘corona-proof’ editie van big art

Vier tips voor de corona-proof editie van de kunstmanifestatie Bg Art op het Hembrugterrein in Zaandam.

Virtueel en analoog morfen bij talent-nominaties van Dutch Design Awards

Virtueel en analoog morfen bij talent-nominaties van Dutch Design Awards

Productontwerper Simon Dogger, food designer Katinka Versendaal en ‘virtual couturier’ Iris van Wees zijn genomineerd in de categorie ‘Young Designer’. De uiteindelijke winnaar wordt over drie weken bekend gemaakt tijdens Dutch Design Week.

Fotograaf Barbara Iweins documenteert alle 10.532 objecten in haar huis

Meer dan twee jaar spendeerde de Belgische fotograaf Barbara Iweins elke dag minimaal twee uur aan het vastleggen van alle objecten in haar huis. Ze gebruikte daarvoor telkens hetzelfde camerastandpunt en een neutrale lichtgrijze achtergrond. Met dit intensieve project Katalog wil de fotograaf onderzoeken wat deze objecten voor haar betekenen.

Blue

Iweins laat haar foto’s zien op haar Katalogwebsite. Ze denkt nog na over manieren om het project fysiek te tonen, bijvoorbeeld als gevelbekleding of als expositie. Iweins begon aan het project in 2018 na haar verhuizing van Amsterdam terug naar haar thuisstad Brussel. Bij het openen van de verhuisdozen werd zij telkens weer geconfronteerd met haar “obsessieve verzameldrang”. Als een vorm van zelfbeheersing mocht zij van zichzelf van elke productsoort – kleerhanger, bord, sok etc – ‘slechts’ dertig verschillende objecten fotograferen. Ook voedsel en voorwerpen die op de een of andere vastzaten aan het huis fotografeerde ze niet. Maar dan nog is het bijna confronterend om te zien. Zo veel spullen – zo veel herkenbare spullen ook. Onvermijdelijk ga je nadenken: hoeveel voorwerpen heb ik eigenlijk in huis? De fotoserie voelt daardoor aan als oproep tot meer bewustzijn voor de spullen om ons heen.

Paper

Een fotoarchief van persoonlijke herinneringen

Maar voor Iwein was het vooral een persoonlijke zoektocht: wat is nou eigenlijk de waarde van al die spullen? Waarom voelde zij zich ertoe aangetrokken? Om de antwoorden te zoeken op deze vragen besloot ze de objecten te rubriceren in overzichtelijke categorieën als kleur, functie en de plek in huis maar ook meer persoonlijke criteria als ‘Wat zou ik meenemen als er brand uitbreekt?’ en zelfs associatieve gedachten als ‘nooit’. Door ze te rangschikken, soms met wel honderd op één pagina, maakte ze de schijnbare willekeur in haar verzameling zichtbaar. Door de eenvormigheid tonen deze foto’s een ogenschijnlijke inwisselbaarheid.

“Ik hoopte van veel dingen afscheid te nemen, maar hield uiteindelijk meer van mijn spullen.”

Barbara Iwein

Tegelijkertijd spreekt er ook veel liefde voor deze objecten door de bijna maniakale manier waarop ze zijn vastgelegd. Onderscheid tussen dure of zeldzame verzamelobjecten of juist alledaagse producten als een flacon wasmiddel maakte ze niet. Elk object heeft een autonome status – alsof ze een kunstwerk op een sokkel zijn. “Na verloop van tijd realiseerde ik me dat de meeste van mijn bezittingen meer een bron van verwarring zijn dan van plezier . Ik voel me er weinig aan gehecht. Door mijn bezittingen – zelfs de meest gewone – te isoleren en classificeren volgens specifieke criteria, krijgen ze een belang en een zekere subjectieve schoonheid . Ik hoopte van veel dingen afscheid te nemen, maar hield uiteindelijk meer van mijn spullen.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *