Event Nieuws

DE CORONA-FILES #4: WEB-EVENT ‘CRISIS OF KANS?’ VAN DESIGN DIGGER LIVE

Op donderdag 23 april (18.30-19.30u) is de tweede editie van DESIGN DIGGER LIVE in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam geheel gewijd aan de impact van de Corona-crisis op de ontwerpsector.

De wereld verkeert in een ongekende crisis die directe en hevig ingrijpt op onze gezondheid, het sociale klimaat en de economie. Is het al mogelijk om de schade op te maken binnen de wereld van ontwerp & design? En wat kan de overheid doen om ontwerpers te ondersteunen?

Tegelijkertijd begint de nieuwe realiteit van een intelligente lockdown al beetje te wennen. Maar goed ook, want waarschijnlijk gaan we voor lange tijd over op een 1,5 meter samenleving. Wat kunnen ontwerpers bijdragen aan deze ingrijpende transitie? Want – zo wordt ook gezegd – de huidige gezondheidscrisis is ook een teken dat een systeemverandering noodzakelijk is. Kortom, biedt de corona crisis ook kansen?

Animatie van ontwerper Toby Morris en viroloog dr. Siouxsie Wiles
CREDITS Thespinoff.com

In het live-event Corona: kans of crisis? worden deze thema’s door DESIGN DIGGER verkent op donderdag 23 oktober van 18.30-19.30u in Pakhuis de Zwijger. Tafelgast is Madeleine van Lennep, directeur van de BNO . Daarnaast zijn er de online-gasten: Bart Ahsman, directeur ClickNL; Syb Groeneveld, directeur van het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie; grafisch ontwerp Nikki Gonnissen, oprichter van Thonik; Martijn Paulen, directeur van de Dutch Design Week. Kijken kan via de website van De Zwijger. Zelf inloggen en meepraten kan ook via Zoom. Hiervoor moet je van te voren registreren op de programmapagina van Pakhuis – HIER.

Deelnemers aan het gesprek zijn:

  • Madeleine van Lennep, directeur van de BNO. De BNO houdt een dossier bij over de financiële gevolgen en steunmaatregelen, de temperatuur in de designsector en met adviezen, tips en informatie. Verder in het dossier een blik op de gevolgen van de coronacrisis voor de internationale ontwerpsector, tips om als ontwerpbureau financieel te overleven en een nieuw verslag uit de bureauwereld.
  • Bart Ahsmann van CLICKNL werkte jarenlang zelf als ontwerper, en hield zich daarna bij de TU Delft bezig met het vormgeven van valorisatie in het designveld. Samen met experts uit de creatieve industrie en kennisinstellingen stelde CLICKNL de Kennis- en Innovatieagenda voor de Creatieve Industrie op. Ook CLICKNL probeert ontwerpers zoveel mogelijk te informeren over de gevolgen voor de creatieve industrie en ze er in te steunen.
  • Syb Groeneveld  is directeur van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, dat verschillende subsidieregelingen uitvoert die zijn gericht op het verdiepen en ontwikkelen van de ontwerpende disciplines. Ook en zijn team proberen een bijdrage te leveren om de gevolgen voor de Nederlandse ontwerpsector minder groot te laten zijn.
  • Martijn Paulen is directeur van de Dutch Design Foundation, een platform dat het ontwerpveld wil stimuleren als matchmaker, accelerator podium en inspirator . Met verkenningen van de toekomst inspireren zij hen die verandering kunnen bewerkstelligen. Dat wordt gerealiseerd met de organisatie van onder meer de Eindhovense Dutch Design Week, What-If-labs, World Design Embassies en de Dutch Design Awards.
  • Nikki Gonnissen is medeoprichter en directeur van Thonik, een ontwerpbureau gespecialiseerd in visuele communicatie met een nadruk op grafisch ontwerp, interaction design en motion design. Ook is zij International President van de gezaghebbende Alliance Graphique Internationale, een wereldwijde organisatie van grafisch vormgevers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *