DDW-tour DAG 2: Terug naar de natuur met eco-sieraden en een boom-scanner

DDW-tour DAG 2: Terug naar de natuur met eco-sieraden en een boom-scanner

Elke dag gidst DesignDigger je door Dutch Design Week met de talkshow ‘For starters’ en een opvallende trend. Met vandaag: een hereniging van mens en natuur.

DDW-tour DAG 1: Facefilters, Rembrandt-selfies en ‘zelfhulp-design’

DDW-tour DAG 1: Facefilters, Rembrandt-selfies en ‘zelfhulp-design’

Elke dag gidst DesignDigger je door Dutch Design Week met de talkshow For starters en een opvallende trend. Met vandaag: een vloeibare identiteit met digitale outfits en ‘self design’.

Flex-werkplek van Sabine Marcelis is witte kubus met fonkelend interieur

Flex-werkplek van Sabine Marcelis is witte kubus met fonkelend interieur

In een witte kubus heeft de Rotterdamse ontwerper een opvallende gele werkplek verstopt. Dichtgeklapt het meubel worden verreden.

Deze afstudeerprojecten van de Design Academy spelen in op corona-crisis – maar zijn van blijvende waarde

Deze afstudeerprojecten van de Design Academy spelen in op corona-crisis – maar zijn van blijvende waarde

De ‘corona-designs’ van de graduates van de Design Academy zijn optimistisch en bieden troost. Nu en straks als deze gezondheidscrisis is overwonnen.

Wat gaat er wel door op DDW? Deze vier locaties zijn open voor publiek

Wat gaat er wel door op DDW? Deze vier locaties zijn open voor publiek

Het Van Abbe Museum, MU, het designcomplex van Piet Hein Eek en de Kazerne zijn wél ‘gewoon’ open zijn voor publiek. Uiteraard met timeslots en (streng geadviseerde) van mondkapjes

Wie winnen een Dutch Design Award? Een waterstofzuiger, een cliché-affiche en een ‘shock’ asbak!

Wie winnen een Dutch Design Award? Een waterstofzuiger, een cliché-affiche en een ‘shock’ asbak!

Dit zijn de kanshebbers in de drie belangrijkste categorieën van de : product, communicatie en interactief.

Nieuwe huisstijl DesignDigger door Studio Laucke Siebein

Nieuwe huisstijl DesignDigger door Studio Laucke Siebein

Naast de voortdurende nieuwsstroom is Design Digger uitgebreid met longreads, interviews en dossiers in de afzonderlijke pagina Digging Deeper.

Jan des Bouvrie (1942-2020) – modernist ‘light’ met liefde voor wit, geometrie en glamour

Jan des Bouvrie (1942-2020) – modernist ‘light’ met liefde voor wit, geometrie en glamour

Kijk hier het live-interview met Jan des Bouvrie op de eerste editie van DESIGN DIGGER LIVE. Ter gelegenheid van zijn 50 jarige jubileum waren ook diverse ontwerpers en museumdirecteuren te gast.

Weggeef-exemplaar van ‘Carchitecture’, ronkend stijlboek vol bolides en beton

Weggeef-exemplaar van ‘Carchitecture’, ronkend stijlboek vol bolides en beton

Wie wil er nou niet een gratis exemplaar van het boek Carchitecture? Daarvoor hoef je alleen de naam van de auto op de cover van dit fraaie bladerboek met auto’s en architectuur te mailen naar de reactie van Design Digger.

DDW cancelt alle fysieke presentaties – online programma juist uitgebreid

DDW cancelt alle fysieke presentaties – online programma juist uitgebreid

De gemeente Eindhoven heeft de vergunning voor DDW ingetrokken. Het evenement zal dit jaar uitsluitend online zijn te bezoeken.

Bronzen stadslicht en lege discobollen op ‘corona-proof’ editie van big art

Bronzen stadslicht en lege discobollen op ‘corona-proof’ editie van big art

Vier tips voor de corona-proof editie van de kunstmanifestatie Bg Art op het Hembrugterrein in Zaandam.

Virtueel en analoog morfen bij talent-nominaties van Dutch Design Awards

Virtueel en analoog morfen bij talent-nominaties van Dutch Design Awards

Productontwerper Simon Dogger, food designer Katinka Versendaal en ‘virtual couturier’ Iris van Wees zijn genomineerd in de categorie ‘Young Designer’. De uiteindelijke winnaar wordt over drie weken bekend gemaakt tijdens Dutch Design Week.

Centraal Museum eert Martin Visser met zeven eigentijdse re-makes

Alles stond klaar om het publiek te ontvangen voor de opening van de expositie De slaapbank die ogen opende op 14 maart in het Centraal Museum in Utrecht. Totdat diezelfde middag premier Rutte het land toesprak met een inmiddels historische boodschap. Het land ging op slot, net als de museumdeuren.

FOTO Benning & Gladkova @ Galerie Eenwerk (architect Barend Koolhaas)

Voor de expositie De slaapbank die ogen opende zijn zeven Nederlandse topontwerpers gevraagd om een eigentijdse editie te maken van een meubel dat Martin Visser (1922-2009) ontwierp voor het designlabel Spectrum. “De ontwerpers mochten zelf kiezen welk ontwerp “, zegt Titus Darley, mede-eigenaar van Spectrum. Ook de selectie van de deelnemende ontwerpers is zo divers mogelijk. “Er zijn ontwerpers gekozen uit verschillende generaties. Jan des Bouvrie heeft bijvoorbeeld in de jaren zeventig nog samen met Martin Visser geëxposeerd. Terwijl Sabine Marcelis nog niet eens was afgestudeerd toen Visser in 2009 overleed.”

Daarnaast is gekozen voor ontwerpers met uiteenlopende stijlen. Met als resultaat een zeer divers eerbetoon waarin oude en hedendaagse ontwerpen maar ook de hedendaagse ontwerpen onderling een spannende dialoog aangaan. Darley: “Marcel Wanders is een romanticus die grootse en meeslepende meubels ontwerpers. Visser was juist ingetogen en gericht functionaliteit. Wanders heeft zwarte versie met 3D-geprinte deurtjes met een subtiele decoraties gemaakt van en een kratkast van Visser. Richard Hutten heeft een bekende bank van Visser bijna geheel in act gelaten maar wel een zeer kleurrijke stoffering aangebracht.”

De autodidact Visser werd na een korte loopbaan als ontwerper voor de Bijenkorf door Spectrum ingelijfd als hoofdontwerper; art director heet dat tegenwoordig. Naast talloze eigen ontwerper wist Visser ook befaamde tijdgenoten als Gerrit Rietveld , Kho Liang Ie en Benno Premsela te strikken om meubels voor Spectrum te ontwerpen. Maar Vissers naam is voor altijd verbonden aan het designlabel met de slaapbank BR2, oftewel de ‘Beter Rusten 2’. “De invloed van Visser op latere generaties is enorm geweest. Hij was een van de moderne art directors ontwerpers die een compleet label heeft vormgegeven”, aldus conservator Natalie Dubois van het Centraal Museum.

Naast ontwerper was Visser ook fervent kunstverzamelaar. “Hij bezat een van de grootste naoorlogse verzamelingen moderne kunst. Hij had een scherp oog voor nieuwe ontwikkelingen en was een van de eerste in Nederland die werk van Soll Lewitt en Anselm Kiefer kocht.” Naast de veertien oude en nieuwe ontwerpen hangen op De slaapbank die ogen opende werken uit de collectie van het Centraal Museum van kunstenaars die Vissers verzamelde. “Het topstuk is een schets van ingepakte Spectrum meubels die Christo speciaal voor Visser maakte.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *