Event Interieur Nieuws

PODE PRESENTEERT MIX VAN SPEELS ÉN KLASSIEK OP IMM KEULEN

Het Nederlandse designlabel onderstreept internationale ambitie met fauteuil van Spaans duo Yonoh. Laatste deel van een drieluik over de interieurbeurs van Keulen

Het jonge designlabel Pode, het eigenwijze broertje van Leolux, heeft afgelopen vijf jaar een herkenbare identiteit opgebouwd. “De collectie is fris en een beetje gedurfd, waarmee een iets jonger publiek wordt aangesproken. Daarmee wordt ook rekening met een toegankelijke prijsstelling”, aldus artdirector Claire & Roderick Vos. Al is de nieuwe collectie die op IMM Keulen werd gepresenteerd minder streng en uitbundiger geworden, met meer kleur en een gedurfdere vormtaal. “Als merk zitten wij een beetje in de pubertijd”, lacht Vos.

Yonoh – Cabut

De groeiende internationale ambitie van Pode wordt uitgedrukt met de Cabut, een fauteuil van het Spaanse ontwerpduo Yonoh. Wat als eerste opvalt aan de comfortabele Cabut is de uitvergrote hoofdsteun. Alsof de vrolijke en toch ook ietwat traditionele fauteuil is ontworpen voor mensen met een reusachtig hoofd.

Yonoh – Cabut

Voor het ontwerp liet de Spaanse ontwerpstudio Yonoh zich inspireren door het traditionele volkscarnaval in zijn woonplaats Valencia. Duizenden feestvierders lopen met reusachtige zelfontworpen maskers, soms wel meer dan een meter hoog, in een parade door de straten van de Catalaanse kustplaats. “Het Catalaanse woord voor deze maskers, of eigenlijk voor een groot hoofd, is cabut”, zegt Clara del Portillo, die samenwerkt met Alex Selma als Yonoh.

Studio Roderick Vos – Bibo

Van Studio Roderick Vos is de de Bibo, een luie fauteuil waar je een hele middag of kunt zitten – of in wilt blijven zitten. Van achter heeft de Bibo een smal signatuur. “Je ziet alleen maar die heldere ovalen contour”, zegt ontwerper Vos. Maar van voren loop de comfortabele fauteuil breed uit.

“Het lijkt alsof de armleuningen je willen omhelzen.” Waar de fauteuil vanachter heel strak oogt, zijn het je aan de voorkant vooral de dikke kussens die meteen opvallen. “Daardoor kun je in één oogopslag zien dat deze fauteuil lekker zit. Bovendien zijn de gekromde armleuningen aan de uiteinden recht, waardoor de fauteuil uitnodigend oogt, bijna gretig. Hij slaat letterlijk zijn armen om je heen.”

Susanne de Graef – Colla

De Colla van ontwerper Susanne de Graef is een bank met verrassende combinaties. In de hoeken is de stretch stof geplooid in rechte banen. De armsteun loopt in rechte maar vloeiend vlakken over in de rugleuning. De bank oogt daardoor als kuip met sierlijke hoekige vormen, die worden aangezet door de dikke stiknaad. “Ik wilde een bank ontwerpen met een strakke, grafische uitstraling. Een bank die stand alone een ruimte kan vullen. Een blikvanger die vanzelfsprekend zijn plek opeist.”

Susanne de Graef – Colla

Maar De Graef is niet het soort ontwerper die zich uitput in extravagante decoraties en andere gekkigheid. “Een goed meubel laat zich combineren, ook met een tafel of een fauteuil in misschien wel een compleet andere stijl. Ik heb daarom ook gestreefd naar terughoudendheid.” Dit soort tegenstrijdigheden kunnen zomaar resulteren in een halfslachtig compromis. Niet bij de Colla, die precies de juiste mix heeft van een eenvoudig maar krachtig silhouet en expressieve details.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *