Dossier 2010-2020

DIGGING BACK – 2011

Design Digger blikt terug op een turbulent design-decennium. VANDAAG: 2011, het jaar oude én nieuwe iconen

Design Digger blikt terug op een turbulent design-decennium. In de jaren tien gaven de avontuurlijke en kunstzinnige ‘Dutch Designers’ het stokje over aan een aanstormende post-crisis ontwerpgeneratie met een focus op maatschappelijke thema’s als zorg, het klimaat en inclusiviteit. De 3D-printer kwam, zag… maar overwon vooralsnog niet. En na een krachtige retro-beweging eindigen de jaren tien toch uitbundig met innovatieve materialen en expressieve kleuren.

Droog goes digital

Tien jaar geleden werd er tijden Milan Design Week nog reikhalzend uitgekeken naar de presentatie van het platform Droog. De presentaties in Milaan worden gebruikt om actuele thema’s aan te snijden. Dit jaar is dat downloadable design, een collectie digitale ontwerpen op basis waarvan met computergestuurde freesmachines , 3D-printers of op ambachtelijke wijze kant-en-klare producten kunnen worden gemaakt. Wat Droog lanceert is slechts een online-platform waar deze digitale ontwerpen kunnen worden gedownload. Consumenten kunnen met deze digitale productie-specificaties het ontwerp zelf of door anderen laten maken.

Droog – Downloadable design

Dit platform, dat  Make-me.com zal heten, zou later dat jaar online gaan. Het kwam er niet van . Droog blijkt niet alleen te vroeg maar ook te optimistisch over de introductie van 3D-printen als volwaardige productietechniek. Maar in Milan baart Droog er veel opzien mee.

Droog – Downloadable design

Een nieuw icon: de Endless Chair van Dirk van der Kooij

Niet meer voor te stellen maar even leek het erop dat Dirk van der Kooij (1984) niet mocht afstuderen aan de Design Academy Eindhoven. Zijn omgebouwde robotarm waarmee hij zelf stoelen uitprintte kon de eindexamencommissie door technische haperingen niet overtuigen. Inmiddels is Dirk van der Kooij een internationaal bekende naam. De oorspronkelijke Endless Chair, die is opgebouwd uit vingerdikke plastic draden, is een echte klassieker.

Dirk van der Kooij

In zijn werkplaats staan inmiddels meerdere robotarmen, afdankertjes uit de Chinese auto-industrie. Gewoon een heel simpele machine eigenlijk die pallets verplaatst. Door de software aan te passen en een spuit aan het uiteinde te monteren, print de machine nu stoelen van lange draden van gerecycled plastic van oude koelkasten. Deze techniek heeft Van der Kooij zo verfijnd, dat ik stoelen, een salontafel en lampen in verschillende afmetingen kan printen. De lampen zijn van transparante kunststof, die is vervaardigd van gerecyclede cd-hoesjes. Het kán dus wel, een iconische meubel dat is 3D-geprint en dat ook nog eens voor iedereen toegankelijk is.

Studio Marcel Wanders voor KLM

De definitieve acceptatie van Dutch design als marketing tool zijn het servies en de drinkbekers  die Marcel Wanders ontwerpt voor KLM.

Brittaina rules

Van Brexit had nog niemand gehoord en Groot-Brittannië – of eigenlijk: Londen – roest zich nadrukkelijk op het internationale designtoneel. Spraakmakende nieuwe interieurlabels zijn Decode, Channels, Modus en Pinch – niet toevallig merknamen die niet zouden misstaan op de doos van een computergame. Opvallende nieuwkomer is ook Another Country, dat combineert de klassieke Britse countrystyle en Scandinavisch minimalisme met verfijnde afwerking van Italiaanse design.

Another Country

Daarnaast kregen bestaande meubelmerken SCP en Isokon, dat al in de jaren dertig meubels van de grote modernist Marcel Breuer produceerde, een grote metamorfose. Wat ze gemeen hebben is de klassieke countrystyle met een hedendaagse want minimalistische twist. Het is degelijk en exclusief tegelijk; de term modernist chique is reeds gevallen. Ook opvallend: veel collecties worden ambachtelijke geproduceerd op eigen bodem. Marketing is even belangrijk als het ontwerp: om Another Country onder de aandacht te brengen wordt een pop-upstore geopend in Harrods. In samenwerking met de glossy Monocle is een gelimiteerde oplage bankjes gelanceerd. Het combineren van traditie en hype, laat dat maar aan de Britten over.

Isokon

Prouvé RAW Collection

Een opmerkelijke samenwerking is die tussen de erfgenamen van Jean Prouvé, meubelfabrikant Vitra en het Nederlandse denimmerk G-Star. Opvallend Want waarom moet het nuchtere utiliteitsdesign van Jean Prouvé nou een update krijgen door zo’n überhippe spijkerbroekenfabrikant? Maar de inbreng van G-Star aan de zeventien nieuwe meubels van de Prouve RAW Collection subtiel.

Stoelen zijn níet bekleed met spijkerstof en een lamp is afgewerkt zónder ritsen of een leren riem. Er is juist gekozen voor authentieke materialen als blank eiken en ongepolijst aluminium en een ‘modernistische’ kleurpalet van donkergrijs, roomwit, Bordeauxrood en zwart. Ook al is de maatvoering aangepast aan nieuwe ergonomische inzichten, de vorm blijft onmiskenbaar van Prouvé. Echt zichtbaar is de G-Star inbreng bij de fotografie en de vormgeving van de folders en ander reclame.

Vitra – Raw Prouvé
Vitra – Raw Prouvé

Rop van Mierlo

Grafisch vormgever Rop van Mierlo schildert dieren op nat papier waardoor ze een pluizige vorm krijgen en soms zelfs wat wazig zijn. De dieren vullen het papier en houden het midden tussen functionele illustraties en kunstzinnige impressies van de dierenwereld.

Rop van Mierlo

Toeval en onzekerheid in het maakproces en eindresultaat vormen een belangrijk onderdeel van zijn ontwerpstijl. De spanning van herkenning (“een pinguin!”) en abstractie (“of toch een panda?”) maakt zijn werk intrigerend en uniek. Van Mierlo al werd onderscheiden met een Dutch Design Award voor zijn eigenzinnige boek Wild Animals.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *